همایش روز ملی عطار نیشابوری 24 و 25 فروردین‌ماه با حضور اندیشمندان و محققان در نیشابور و همزمان در برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود.

سیدجلال هاشمی، رئیس ستاد اجرایی روز ملی شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری، در این باره گفت: شخصیت‌هایی همچون عطار و خیام نیشابوری شناسنامه فرهنگی ایران و جهان هستند و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در جهان با وجود این ابرمردان شناخته می‌شود؛ چون تاریخ تمدن ما را ساخته‌اند.

او افزود: با برنامه‌ریزی به عمل‌آمده، امسال با برپایی همایش علمی ـ پژوهشی عطار نیشابوری، به تمام ابعاد محققانه این شاعر و عارف بزرگ ایران‌زمین پرداخته می‌شود و همزمان با این همایش، نمایشگاه آثار هنری در محل فرهنگسرای سیمرغ برپا خواهد شد. هاشمی بیان کرد: برنامه‌های روز ملی عطار نیشابوری پنجشنبه (24فروردین) در ساعت 8:30 صبح با همایش علمی و پژوهشی روز عطار در محل فرهنگسرای سیمرغ با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان و حضور استادانی همچون دکتر احمد احمدی، عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل انتشارات سمت، دکتر نسرین فقیه، دکتر مهدی سیدی، دکتر غلامرضا خاکی و دکتر یعقوبی و دیگر شخصیت‌ها آغاز می‌شود و بعد از این مراسم، مقبره عطار نیشابوری گلباران می‌شود. نماز جماعت ظهر و عصر هم در بقعه امامزاده محمد محروق برگزار خواهد شد.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور خاطرنشان کرد: همچنین روز جمعه، 25 فروردین، ساعت 9 صبح همزمان با روز ملی عطار نیشابوری، در محل آرامگاه این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان، مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری «شعر و موسیقی» با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر نیشابور برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان ارائه می‌شود. هاشمی گفت: ما با عنایت به آرا و افکار این عارف و شخصیت وارسته، می‌توانیم تصویری روشن برای نسل‌های حاضر و آینده ایجاد کنیم و امروز نیشابور مفتخر است با برپایی جلسات متعدد در شهرستان و استان، علاوه بر برگزاری سه روز ملی عطار، خیام و سالروز ورود امام رضا(ع)، در بهار سال 1392 کنگره فضل بن شاذان، محدث و متکلم بزرگ شیعه، را نیز در نیشابور برگزار کند. به گفته هاشمی، هم‌اکنون ستاد بزرگداشت در سطح استان شکل گرفته است و کمیته علمی نیز کار خود را آغاز کرده و چند اثر فضل بن شاذان را در حال آماده‌سازی و چاپ دارد. استاندار خراسان‌رضوی هم برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری فضل بن شاذان و بهسازی محل آرامگاه فضل بن شاذان قول مساعدت ویژه داده است. همچنین امسال همانند سال‌های گذشته بزرگداشت عطار نیشابوری در شهر کدکن با حضور فرهنگ‌دوستان برگزار و مقبره پدر این شاعر پرآوازه گلباران خواهد شد.

کد خبر 165099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز