همشهری آنلاین: معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گزارش اخیر البرادعی را نشانه‌ای از منحرف نشدن برنامه هسته‌ای ایران و ارجاع غیرحقوقی آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

گزارش واحد مرکزی خبر حاکی‌است، محمد سعیدی گفت: در جمع‌بندی این گزارش به صراحت اعلام شده است، جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای خود نداشته‌است و از این رو اتکا به بند 7 منشور سازمان ملل و اعلام به مخاطره افتادن صلح و امنیت جهانی در این مورد کاملاً غیرحقوقی‌است.

وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که شورای امنیت که باید مرجعی برای حل‌و فصل مشکلات بین‌المللی باشد، جایگاه خود را به ایجادکننده مشکل و التهاب تغییر داده‌است.

سعیدی با توجه به فضاسازی رسانه‌های غربی در چند سال اخیر در مورد بازفراوری یا جداسازی مواد هسته‌ای برای اهداف غیرصلح‌آمیز تصریح کرد: در این گزارش به صراحت اعلام شده‌است که هیچ دلیل و شاهدی بر فعالیت‌های بازفراوری درایران وجود ندارد.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی در مورد بندهای مختلف گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش دو جنبه گذشته و حال رادر بر دارد، در جنبه اول چند موضوع باقی مانده‌است که قسمت اعظم آن هم حل و فصل شده‌است.

وی از جمله مسائل باقی مانده را یکی مسئله سانتری‌فیوژها ذکر و اضافه کرد: زمانی که این موضوع در ابتدا مطرح شد، آژانس حدود 160 سؤال داشت، ولی اکنون این تعداد به حدود 10 سوال رسیده و طبیعی است که برای حل این بخش هر دو طرف نیاز به زمان دارند.

سعیدی گفت: در مورد آلودگی هم که در سال 2003 به عنوان اهرم تبلیغاتی سنگینی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، این آلودگی در گزارش اشاره شد، که منشأ خارجی داشته و ایران هیچ گونه غنی سازی با درصد بالا و خارج از قوانین انجام نداده‌است.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با توجه به بند دیگری از گزارش‌درباره سند 15 صفحه‌ای مربوط به تهیه اورانیوم فلزی گفت: ایران با وجود این که می‌توانست اجازه بررسی این سند را به آژانس ندهد، با درخواست آژانس برای رویت آن موافقت کرد.

پس از آن آژانس در نامه‌ای خواستار تهیه کپی از آن برای تطبیق با اسناد و مدارک دیگر کشورها شد، که‌ارتباطی هم با موضوع هسته‌ای ایران ندارد، اما از آنجا که این درخواست مغایر با پادمان و تعهدات جمهوری اسلامی ایران است، ایران اعلام کرد که آژانس باید دلیلی قانع کننده از نظر حقوقی داشته باشد و ما را برای این منظور قانع کند.

وی افزود: این سند هم‌اکنون در پلمپ آژانس قرار دارد و ما هیچ مشکلی نداریم و آژانس هر زمانی که درخواست کند می‌تواند به این سند دسترسی‌داشته باشد همان گونه بازرسان آژانس تاکنون ساعت‌ها از آن یادداشت‌برداری کرده‌اند.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی درباره موضوع پلوتونیوم نیز گفت: این مسئله برای بازرسان و مسئولان آژانس حل و فصل شده‌است‌، آنچه مطرح است خواسته آژانس برای برخی اطلاعات دقیق‌تر و کامل‌تر است که برای ارائه آن هم هیچ مشکلی نداریم، این اطلاعات برای تکمیل و مستند کردن این بررسی‌ها از نظر شکلی است و پیش‌بینی می‌شود که طی یکی دو ماه آینده این موضوع از گزارش‌های آژانس حذف شود.

وی درباره درخواست آژانس برای نصب دوربین‌های ارتباط مستقیم با وین در تأسیسات نطنز افزود: روال کنونی بازرسی‌های نصب دوربین‌هایی‌است که تصاویر را ضبط می‌کند و بازرسان در نطنز هر 15 روز یک بار این تصاویر را بازبینی و در صورت نیاز سؤالا‌ت خود را مطرح می‌کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ سابقه‌ای برای نصب دوربین ارتباط مستقیم در هیچ تأسیسات غنی‌سازی در جهان حتی در کشورهایی که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند، ذکر نشده‌است از این رو این خواسته براساس الزامات حقوقی نیست و فقط به عنوان یک درخواست مطرح شده‌است، ما هم آمادگی بحث و بررسی استدلال‌های آژانس را داریم.

سعیدی بخش مربوط به عدم توانایی آژانس در تائید، نبودن فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده، را مسئله‌ای مشابه اکثر قریب به اتفاق کشورهای دیگر ذکر کرد و گفت: فقط تعداد کمی از کشورها بوده‌اند که آژانس توانسته است تا کنون چنین تأییدی را انجام دهد.

وی افزود: ما هم آمادگی داریم با عادی شدن شرایط همه مسائل را با همکاری آژانس برای رسیدن به این تأیید انجام دهیم و علاوه بر آن به آژانس اعلام کرده‌ایم‌، در صورتی که موضوع هسته‌ای ایران به آژانس برگردد، ما در سه هفته برنامه زمان‌بندی را برای حل و فصل مسائل باقی مانده تدوین کنیم.

سعیدی تصریح کرد: ارزیابی‌های دقیق آژانس نشانگر عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود و دیپلماسی هسته‌ای ایران نیز بر اصل مذاکره و گفتگو برای رسیدن به تفاهم استوار شده‌است.

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پنجشنبه گذشته گزارش خود را درباره آخرین وضع برنامه هسته‌ای ایران در اختیار اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو ماه پیش با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود، فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به حال تعلیق در آورد.

کد خبر 16509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز