گروه سیاسی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور دوم انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال‌جاری، از یک طرف دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و از سوی دیگر گروه‌های سیاسی تکاپوهای خود را برای این دور از رقابت‌ها آغاز کرده‌اند.

انتخابات

دیروز مصطفی محمد نجار، وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های وزارت کشور در سال 91 اظهار کرد: در حوزه سیاسی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیش رو داریم و حضور گسترده مردم را دنبال می‌کنیم.

15 اردیبهشت؛ دور دوم انتخابات

رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز روز گذشته از برگزاری دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پایتخت در 15 اردیبهشت ماه خبر داد. صفر علی براتلو به ایرنا گفت که تمامی امکانات و تجهیزات برای برگزاری دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر هماهنگ و آماده است. وی با اشاره به تعداد 50‌نفر از نامزدهایی که در حوزه انتخابیه تهران به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند، اظهار داشت: از این تعداد 25‌نفر، پس از انتخاب و کسب آرای لازم به‌عنوان منتخب مردم تهران به خانه ملت راه می‌یابند.

براتلو با بیان اینکه برای برگزاری دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از نیروهایی که در دور اول انتخابات با ستاد انتخابات استان تهران همکاری داشته‌اند دوباره استفاده خواهد شد، تأکید کرد: همه این نیروها آموزش‌های لازم در دور اول انتخابات را دیده و تجربه کرده و هیأت‌های اجرایی و بازرسی نیز در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر عملا تغییری نداشته و همانند قبل است.

‌برگزاری رایانه‌ای مرحله دوم

حسنعلی نوری هم با اشاره به تأیید صحت انتخابات در 188 حوزه انتخابیه از 207 حوزه تا این لحظه از سوی شورای نگهبان، بعد از گذشت 30روز از برگزاری انتخابات به فارس گفت که روند بررسی صحت انتخابات 19 حوزه انتخابیه باقیمانده در شورای نگهبان همچنان ادامه دارد و این شورا در روزهای آینده درباره بررسی صحت انتخابات در این حوزه‌های انتخابیه اعلام نظر خواهد کرد.

جانشین رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات مرحله دوم مجلس نهم15 اردیبهشت و در 33 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود، درباره انتخابات رایانه‌ای در این حوزه‌های باقی‌مانده برای مرحله دوم اظهار داشت: برای برگزاری انتخابات به‌صورت کاملا رایانه‌ای در حوزه‌های انتخابیه‌ای که به مرحله دوم رفته‌اند با شورای نگهبان در حال رایزنی هستیم و اگر مورد تأیید قرار گیرد اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

تأیید 188 حوزه انتخابیه

شورای نگهبان نیز به‌عنوان بازو‌ی نظارتی انتخابات در تلاش برای نهایی کردن نتایج حوزه‌های انتخابیه است و تاکنون از 207‌حوزه انتخابیه، صحت انتخابات در 188 حوزه انتخابیه را تأیید کرده است که بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های انتخابیه ادامه دارد و این شورا در روزهای آینده درباره بررسی صحت انتخابات در 19‌حوزه انتخابیه دیگر اعلام نظر خواهد کرد.

انتخاب سرلیست جبهه متحد

از سوی دیگر گروه‌های سیاسی هم آخرین رایزنی‌های خود را برای ارائه فهرست‌های انتخاباتی آغاز کرده‌اند. عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان گفت که سرلیست جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس نهم 20 فروردین تعیین می‌شود. محمد رضا باهنر در پاسخ به این سؤال که سرلیست جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس نهم چه زمانی تعیین و معرفی می‌شود، گفت: باید در این زمینه بحث و گفت‌وگو کرد اما به‌نظرم تکلیف سرلیست جبهه متحد اصولگرایان تا20 فروردین تعیین می‌شود.

3 نامزد جبهه پایداری در لیست‌

پرویز سروری نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به لیست جبهه متحد اصولگرایان در دور دوم انتخابات، گفت: با توجه به اینکه در بین 50‌نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات، 22 نامزد از جبهه متحد حضور دارند، شورای مرکزی این جبهه به احتمال بسیار قوی 3‌نامزد از گروه‌های دیگر را به لیست اضافه خواهد کرد.

مرحله دوم انتخابات در33 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود

ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه در 33 حوزه انتخابیه برگزار می‌شود. ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 55 خود با قدردانی از حضور پرشور و آگاهانه و لبیک‌گویی ملت بصیر و قدرشناس ایران اسلامی به دعوت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دور نخست نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی که در مرحله اول انتخابات شرکت کرده‌اند باید در همان حوزه انتخابیه که رأی داده‌اند، رأی بدهند. بر اساس این اطلاعیه متولدین پانزدهم اردیبهشت ماه 1373 و قبل از آن می‌توانند در این مرحله شرکت کنند. این اطلاعیه ‌از تمامی واجدان شرایط رای دادن دعوت کرده با حضور گسترده در این مرحله، ‌ضمن مشارکت در تعیین تکلیف کرسی‌های باقیمانده از مجلس شورای اسلامی، برگ زرین دیگری بر کتاب افتخارات میهن عزیزمان بیفزایند.

کد خبر 164671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز