همشهری آنلاین: صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است اگر در صادرات نفت ایران اختلال ایجاد شود، قیمت جهانی نفت خام ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و به اقتصاد جهانی شوک وارد ‌خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر میزان نفت صادراتی از ایران با کاهش عمده مواجه شود به طور قطع موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و آشکارا به اقتصاد جهان شوک وارد خواهد کرد.

لاگارد افزود: بر پایه محاسبات صندوق بین‌المللی پول، اختلال یا توقف در روند عرضه نفت از سوی ایران می‌تواند موجب افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌های جهانی این ماده مهم شود.

وی تشریح کرد: افزایش ناگهانی قیمت نفت از نرخ فعلی ۱۲۵ دلار برای هر بشکه نفت خام برنت پیامدهای جدی برای اقتصاد جهانی خواهد داشت.

این در حالی است که در پی اقدام ایران برای توقف فروش نفت به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی در پاسخ به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه تهران، قیمت‌ جهانی نفت در سال جاری میلادی با افزایش مکرر روبه‌رو بوده است.

ایران همچنین هشدار داده است توقف صادرات نفت این کشور شمار بیشتری از کشورهای اروپایی را در برخواهد گرفت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز ۳ بهمن (۲۳ ژانویه) درباره تحریم ‌واردات نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو اتحادیه به توافق رسیدند. همچنین، اعضای این اتحادیه فروش الماس، طلا و سایر فلزات گران‌بها را به جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده است.

پیش از آن نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه بانک مرکزی به امضا رساند که بر پایه آن، شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

آمریکا و برخی از هم‌پیمانان غربی این کشور همواره تهران را به انحراف از برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای و تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم کرده و از این ادعاها به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های یک جانبه و بین‌المللی و همچنین تهدید به حمله نظامی علیه ایران استفاده می‌کنند.

ایران با رد این ادعاها تاکید می‌کند، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برخوردار است.

کد خبر 164023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز