چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جشن نوروز برای نخستین بار درسازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) برگزار شد.

nowrouz

به گزارش واحد مرکزی خبر از پاریس، جشن بزرگ نوروز با حضور جمعی از خانواده های دیپلماتهای خارجی مقیم فرانسه، نمایندگان کشورهای مختلف در یونسکو، ایرانیان مقیم فرانسه و نمایندگان رسانه های بین المللی در سالن اصلی سازمان یونسکو به میزبانی کشورمان برگزار شد.

در این مراسم، پیام ایرنیا بوکوا، مدیرکل یونسکو قرائت و درآن «نوروز»، میراث فرهنگی معنوی دنیا معرفی شد.
همچنین در این مراسم فیلمی به زبان فرانسه از آداب و رسوم مردم اصفهان در عید نوروز نمایش داده شد.

«علی آهنی»، سفیر کشورمان در پاریس نیز دراین مراسم با بیان اینکه برگزاری سنت‌های مربوط به نوروز از قرن‌ها قبل از پیوند قوی این آیین با فطرت بشری، عشق و کمال حکایت دارد، گفت: همزمان با آیین کهن نوروز، جسم و جان بشر هم همرنگ با طبیعت می شود تا انسان بتواند گامی برای کمال، پیشرفت و جلب رضایت خداوند بردارد.

وی با اشاره به اینکه سربلندی ایران در سراسر جهان خواست همه ایرانیان است، افزود: عشق و علاقه به ایران همچون رشته ای مستحکم دل های ایرانیان را به هم پیوند زده و نوروز تنها برای ابراز این عشق به ایران است.
سفیر کشورمان در پاریس گفت: ایران و ایرانی همیشه پرچمدار صلح، دوستی و مهربانی بوده و خواهند بود.

این مراسم به مناسبت گرامیداشت «روز بین المللی نوروز» با هماهنگی و مشارکت سفارت کشورمان در پاریس، رایزنی فرهنگی و نمایندگی کشورمان در یونسکو برگزار شدمجمع عمومی سازمان ملل متحد در اسفند ماه 1388 با تصویب قطعنامه‌ای تحت عنوان «روز بین‌المللی نوروز» برای نخستین بار در تاریخ این سازمان، نوروز ایرانی را به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخت.

کد خبر 164000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز