مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) از کارشناسان خواستار کمک برای ساخت مجموعه‌ای از ماهواره‌ها شده که به سربازان خارج از کشور، اجازه دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای تقریبا زنده را از موقعیت خود خواهد داد

ماهواره یک بار مصرف

به گزارش ایسنا، پروژه مرا ببین  (SeeMe) دارپا که مخفف تاثیرات فضایی فعال شده برای تعاملات نظامی بوده، به سربازان اجازه خواهد داد تا با فشردن دکمه بر روی دستگاهی مانند گوشی همراه هوشمند یا تبلت، تصاویر ماهواره‌ای را در کمتر از 90 دقیقه دریافت کنند.

این قابلیت در حال حاضر و در ماهواره‌های کنونی وجود ندارد، چرا که اغلب در مدارهای اشتباه هستند و دسترسی نیروهای زمینی به آنها دشوار است.

این سیستم از نزدیک به 12 ماهواره کوچک با هزینه هر کدام 500 هزار دلار برخوردار خواهد بود. هر ماهواره در مدار بسیار پایین زمین قرار گرفته، و در یک باند خاص سیاره در هر 90 دقیقه گردش می‌کنند.

عمر این ماهواره‌ها در مدار بین دو تا سه ماه بوده و سپس در جو زمین سوزانده می‌شوند.

اواخر ماه مارس قرار است نشستی میان کارشناسن تلفن همراه، خودروهای مسابقه و صنایع اوپتیک پیشرفته و دارپا شکل گرفته و در آن به بحث در مورد چگونگی ساخت این ماهواره‌ها پرداخته شود.

ایده پشت طول عمر و محدوده متوسط این ماهواره‌ها این بوده که شکاف میان ماهوراه‌های تصویربرداری قدیمی  پهپادها را پر کنند.

به گفته دیو بارنهارت، مدیر برنامه دارپا، پروژه "مرا ببین" یک ضمیمه منطقی برای فناوری پهپاد بوده که به ارائه پوشش وضوح بالای منطقه‌ای و محلی پرداخته اما نمی‌تواند نواحی توسعه یافته را بدون تجدید سوخت گیری مکرر انجام دهد.

کد خبر 163644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز