همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: مردم نباید ماهی‌های قرمز را در زیستگاه‌های طبیعی رها کنند زیرا این گونه ماهیان به عنوان یک گونه غیر بومی آثار منفی بر روی گونه‌های بومی دارند

ماهی قرمز

به گزارش ایرنا، حسین محمدی گفت: این گونه از ماهیان در زیستگاه‌های طبیعی با دیگر گونه‌ها برای غذا و فضا رقابت و همچنین از اسپرم سایر ماهیان جهت تولید مثل استفاده می‌کنند بنابراین نباید در زیستگاه‌های طبیعی رها شوند .

وی خاطرنشان کرد: با فرا رسیدن سال نو و تولد دوباره طبیعت، سنت‌های رایج ملی بار دیگر رواج می‌یابد که بخشی از آن الهام گرفته از طبیعت و در جهت انس با آن است از جمله این موارد می‌توان به ماهی حوض یا ماهی قرمز اشاره کرد که رنگ و طراوت خاصی به سفره‌های هفت سین ایرانیان می‌دهد .

محمدی افزود: ماهی طلایی از خانواده کپور ماهیان (سیپرینده ) است که مردم در ایام نوروز این نوع ماهی را خریداری می‌کنند، ماهی طلایی به علت این که با ماهی‌های بومی برای غذا و فضا در زیستگاه‌های طبیعی رقابت می‌کند، مضر است و موجب آلودگی آبها می‌شود. این گونه، آثار مضر محسوسی بر ماهی‌های بومی دارد.

وی خاطر نشان کرد: این گونه از ماهیان در اروپا به عنوان خورنده تخم قورباغه شناخته می‌شوند و در طبیعت، بعضی از جمعیت‌های دوزیستان را از بین می‌برند. همچنین تخمک این گونه ماهی‌ها‌، اسپرم گونه‌های دیگری چون ماهی سیم و کپور وحشی را بدون هیچ تبادل ژنتیکی تحریک می‌کند بنابراین موفقیت تولید مثلی سایر گونه‌ها را کاهش می‌دهد.

محمدی اظهار داشت: علاوه بر این موضوع مورد تعجب برانگیزی که در سالهای اخیر مشاهده می شود خرید و فروش و عرضه انواع گونه های مارآبی و لاک پشت‌های آبی در سطح شهر است .

وی گفت: این گونه‌ها هیچ گونه ارتباطی با سنت‌های ملی و دینی ما در ایام نوروز ندارند و تنها افراد سودجو از آن سود می‌برند. این گونه از نظر اکولوژیکی گونه‌هایی گوشتخوار هستند و علاوه براین می‌توانند آسیب‌هایی را از طریق گاز گرفتگی و یا نیش زدگی به ویژه به کودکان وارد کنند.

محمدی ادامه داد: نظر به نوع زیستگاه گونه‌های ماری و لاک پشت‌ها که مناطق تالابی و مردابی است احتمال میزبانی و انتقال برخی انگل‌ها و بیماری‌ها نیز توسط آنها وجود دارد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی افزود: علاوه براین در اغلب موارد نیز مشاهده می‌شود که شهروندان این گونه‌ها را در نزدیک‌ترین و قابل دسترس‌ترین منابع آبی رها سازی می‌کنند که این خود می‌تواند عاملی در تهدید سایر گونه‌ها و یا تغییر سیمای طبیعی زیستگاه باشد و از نظر علمی مورد تایید نیست.

به گفته وی خرید و فروش گونه‌های جانوری حیات وحش با توجه به قوانین سازمان حفاظت محیط زیست تخلف است و شامل پرداخت جریمه از طریق دادگاه و مراجع قضایی است .

کد خبر 163497
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز