سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پوست‌های چرب یکی از عوامل ایجاد آکنه یا جوش صورت است که به عنوان ضایعات پوستی مشاهده می‌شود

جوش صورت - آکنه

دکتر رضا رباطی در گفت و گو با ایرنا گفت: آکنه به صورت لکه‌های قرمز رنگ و یا دانه‌های پررنگ در پوست و یا دانه‌های زیر پوست شدیدتر و همراه با ضایعات چرکی در تنه و اندام‌ها و صورت مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به عوامل ایجاد کننده آکنه اظهار داشت: پوست‌های چرب و همچنین برخی از میکروب‌های روی پوست می‌توانند زمینه ایجاد جوش را تشدید کند.

رباطی خاطر نشان کرد: استفاده از کرم‌های آرایشی که چربی زیادی دارند ،کار کردن در محیط‌هایی که هوای آن محیط مانند آشپزخانه‌ها و محیط‌های گرم داخل کارخانه‌ها گرم است، مصرف بعضی از داروهای قلبی، استفاده از داروهای کورتونی به صورت نادرست می‌تواند در ایجاد این ضایعات موثر باشند.

دکتر رباطی ادامه داد: این جوش‌ها در حوالی سن بلوغ و میانسالی دیده می‌شوند و ممکن است بعضی از آنها به خودی خود بهبود یابند و به درمان خاصی نیاز نداشته باشند.

وی بهترین روش درمان آکنه را آموزش بیمار عنوان کرد و گفت: بیماران باید آموزش ببیند که که سیر بیماری دوره کوتاهی نیست و درمان خیلی زود انجام نمی‌شود و اگر درمان زود قطع شود باعث عود ضایعات می‌گردد.

دکتر رباطی اظهار داشت: حداقل دوره درمان 6 ماه هست و در 2 ماه اول بهبودی اندک است. استفاده از دارو، بر اساس وضعیت بیمار و شدت ضایعات در بیمار تجویز می‌شود .

وی افزود: بر خلاف تصور مردم که فکر می‌کنند مصرف تنقلات، شکلات و غذاهای شیرین باعث ایجاد جوش می‌شود، ایجاد آکنه به نوع مواد غذایی مصرفی بستگی ندارد و تاکنون از نظر علمی این مقوله ثابت نشده است.

وی به افراد مبتلا به آکنه توصیه کرد: چون ضایعات آکنه - به ویژه درنواحی صورت- ممکن است بد شکل باشد و بعد از درمان نیز جوشگاه‌های بدشکلی در صورت بیمار به جا بگذارد بیماران باید تحت نظر پزشک باشند و حتما دارو را کامل مصرف کنند و خودسرانه قطع نکنند.

رباطی اضافه کرد: درمان این بیماران طولانی مدت است و باید سعی کنند از کرم‌های چرب کمتر استفاده کرده و از مصرف صابون‌های غیربهداشتی و غیراستاندارد خودداری کنند.

کد خبر 163458
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز