چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: نسل جدید ماهواره‌ها تا سال 2016 تولید می‌شوند. این نسل ماهواره "صورت فلکی" نام دارد

شرکت صنایع ماهواره‌ای ایریدیوم می‌گوید تا سال 2016 نسل جدیدی از ماهواره‌ها را تولید می‌کند. این نسل جدید- معروف به ماهواره "صورت فلکی"- که توانایی کنترل محیط و گرفتن عکس از زمین را دارند و مبتنی بر پروتکل اینترنت خواهند بود.

این پروژه که پیش‌بینی می‌شود برای  اجرایی شدن  2  میلیارد دلار  هزینه نیاز داشته باشد، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2016 نهایی خواهد شد و سرویس‌های زیر را به کاربران ارائه خواهد کرد:

مانیتور کردن محیط و محل مورد نظر ، عکسبرداری و سیستم مکان‌یابی جغرافیایی (این سیستم در واقع مکمل GPS کنونی خواهد بود).

این سیستم دارای 66 ماهواره مختلف خواهد بود و از شبکه نوع مش (مشبک یا تور) استفاده می‌کند. پایه سرعت انتقال اطلاعات در آن 2.4 کیلو بیت در ثانیه خواهد بود و امکان ارتقاء تا 10 مگابیت در ثانیه خواهد داشت.

این سیستم ماهواره‌ای که مبتنی بر IP (پروتکل اینترنت) است، می‌تواند به راحتی با نرم‌افزارهای شبکه‌ای ارتباط برقرار کند.

همچنین این سیستم امکان مشاهده عوامل محیطی نظیر تعیین دما و تعیین سطح اقیانوس‌ها را به کاربر می‌دهد،امکان گرفتن عکس با کیفیت بالا از مکان‌های مختلف و یا خانه مورد نظر کاربر در هر نقطه از کره زمین  را دارد و با سیستم  GPS‌ پیشرفته آن می‌توانید محل یا موقعیت مورد نظر خود را در هر نقطه از کره زمین و با دقت اینچ و فوت به دست آورید.

شرکت ایریدیوم در حال حاضر از مودم برای انتقال اطلاعات و فایلها استفاده می‌کند، ولی قصد دارد تا سال 2014 مودم‌های موجود را به یک چیپ قابل نصب بر روی ابزارهای دیجیتال تبدیل کند.

ایریدیوم که در سال 1998 راه‌اندازی شده است، یکی از قدرتمندترین گوشی‌های تلفن همراه را در جهان تولید کرده است که سرویس‌دهی آن نیز بر عهده خودش می‌باشد.

این سرویس بین‌المللی که در تمام نقاط کره زمین کار می‌کند تقریبا هیچ نقطه کوری ندارد و حتی در قطب جنوب و شمال نیز کار می‌کند.

قبلا قیمت بالای این سرویس و همچنین گوشی بزرگ و سنگین آن باعث عدم موفقیت این شرکت در پروژه‌های تلفن همراه شده بود، ولی کمک و یاری آنها به شرکت موتورولا و راه‌اندازی شبکه فضایی باعث شد که سرویس‌دهی شرکت موتورولا به یکباره تغییر کرده و این شرکت از ورشکستگی حتمی نجات یابد.

 این شرکت در سال 2000 و با تغییر مدیریت از بحران خارج شد و با ارائه سرویس انتقال دادها به دولت آمریکا و صنایع هوایی و کشتیرانی توانست رشد چشمگیری کند و خود را در بین شرکت‌های معتبر و فعال در زمینه ارتباطات شبکه‌ای و ماهواره‌ای مطرح کند.

www.iridium.com

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 16342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز