گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ همه ساختما‌ن‌های دانشگاه تهران مستهلک است و با یک زلزله خفیف فرو می‌ریزد و باید دانشگاه تهران جزو دانشگاه‌های محروم قلمداد شود.

رئیس دانشگاه تهران که پس از چند سال به جمع خبرنگاران آمد و با آنها درد دل کرد اعلام کرد: اگر می‌توانید مشکل دانشگاه تهران را حل کنید تا مشکلات بودجه‌ای را بگویم.

فرهاد رهبر که دل پر دردی داشت با بیان برخی از مشکلات دانشگاه تهران گفت: ساختمان‌های این دانشگاه بیش از 40‌سال قدمت دارند و اگر اتفاقی در این دانشگاه رخ دهد من مسئولیت آن را نمی‌پذیرم و بارها هشدار داده‌ام که دانشگاه تهران با یک زلزله خفیف فرو می‌ریزد. وی افزود: دانشگاه تهران یک میلیون متر مربع ساختمان دارد که عمر متوسط ساختمان‌های دانشگاه بیش از 4 دهه است. اگر هزینه نگهداری هر متر آن را 10 هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می‌شویم دانشگاه تهران به چه میزان برای تعمیر و تجهیزات بودجه نیازمند است.

ماجرای پردیس‌های دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام وضعیت پردیس‌های این دانشگاه اعلام کرد:‌ دانشگاه تهران شماره2 قرار است با پیشنهاد هیأت امنای دانشگاه تهران تأسیس شود و هرگز قرار نیست پردیس‌های دانشگاه تهران به جای دیگر انتقال یابد.

وی اظهار کرد: به‌علت تحصیل دانشجویان در پردیس‌های کیش و ارس، این واحدها فعال هستند و یک شبه نمی‌توان دانشجویان را از جایی به جای دیگر انتقال داد.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد دانشجویان پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه تهران را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند گفت: این دانشگاه در حال برنامه‌ریزی برای جذب دانشجوی خارجی از کشورهای منطقه و حاشیه برای تحصیل در پردیس ارس است.

رهبر در واکنش به اینکه انتقال پردیس‌ها مصوبه وزارت علوم است اعلام کرد: این مصوبه وزارت علوم نیست و در یک نظرسنجی 85‌درصد دانشجویان اعلام کرده‌اند که اگر امکان تحصیل در پردیس کیش دانشگاه تهران نبود آنها برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کردند.

وی با اشاره به تأسیس دانشگاه شماره 2 دانشگاه تهران گفت: تصمیم داریم برای افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شماره 2 دانشگاه تهران را با هدف جذب دانشجویان و خلق ظرفیت جدید تأسیس کنیم و اکنون 36‌هزار دانشجو در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند که 50‌درصد آنها در بخش تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

انواع بدهکاری‌های دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: دانشگاه در بحث حق‌التدریسی‌ها، اساتید و همچنین طرح‌های دانشجویان بدهکار است. به‌عنوان نمونه دانشگاه باید برای بحث پایان‌نامه دانشجویان کارشناسی ارشد 300هزار تومان و برای رساله دکتری نیز یک میلیون تومان پرداخت کند که علاوه بر اینکه این رقم برای دانشجویان کم است اما در این زمینه نیز بدهکار هستیم.

برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌ها

رئیس دانشگاه تهران با تأیید بر اینکه برخی دانشکده‌ها و پردیس‌های دانشگاه تا 500 درصد به‌علت هدفمندی یارانه‌ها، رشد هزینه‌ای داشته‌اند، گفت: این میزان افزایش هزینه به‌علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال‌جاری بوده اما دانشگاه تهران در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌هاست. همچنین دانشگاه توانسته با صرفه جویی بخش قابل توجهی از هزینه‌های خود را کاهش دهد اما قاعدتاً همچنان در این راستا مشکل داریم.

وجود 10‌هزار دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران از وجود 10‌هزار دانشجوی خوابگاهی در این دانشگاه خبر داد و گفت: این دانشجویان در حالی در خوابگاه‌های دانشگاه اسکان دارند که با هدفمندی یارانه‌ها هزینه حامل‌های انرژی آنها در دانشگاه مصرف نمی‌شود و این هزینه‌ها در اختیار خانواده‌های این دانشجویان قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه تهران با این شرایط باید جزو مناطق محروم محسوب شده و بودجه خاصی برای تعمیر و تجهیز آن اختصاص یابد. رئیس دانشگاه تهران درخصوص واگذاری خوابگاه‌های دانشجویی گفت:‌ قرار است خدمات دانشجویی طبق برنامه هر سال 20درصد این خوابگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند؛ به این ترتیب دانشگاه‌ها دیگر متولی خوابگاه‌داری نخواهند بود.رهبر گفت: دانشگاه تهران ظرفیت پذیرش دانشجو در بخش آموزشی را دارد، ولی امکانات غیر‌آموزشی به ما اجازه نمی‌دهد که ظرفیت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر ما دانشجویان را براساس ظرفیت آموزشی دانشگاه پذیرش کنیم، می‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم، ولی باید برخی دانشجویان از بعضی امکانات غیرآموزشی نظیر خوابگاه‌ها محروم شوند که در این صورت ملاک ما دانشجویان روزانه و شبانه هستند و دانشجویان شبانه از برخی امکانات محروم می‌مانند. رئیس دانشگاه تهران درخصوص بودجه‌های دانشگاه تهران نیز گفت: دانشگاه تهران در سال91 نزدیک به 200‌میلیارد تومان اعتبار عمومی دارد که 60 ‌میلیارد تومان را باید برای بدهی به بانک مرکزی بپردازد.

کد خبر 163373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز