یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نوع آسپرین جدید می‌تواند بدون این که به سلول‌های عادی صدمه بزند با 11 نوع سلول سرطانی انسانی مبارزه و آنها را کوچک کند

آسپیرین

به گفته محققان، این دارو رشد سلول‌های سرطانی در مناطق کولون، پانکراس، ریه، پروستات، سینه و سرطان خون را در آزمایشگاه مهار کرده است .

به گزارش ایرنا، خسرو کاشفی استاد یار دانشکده آموزش پزشکی سیتی کالج و پژوهشگر این مطالعه گفت: اجزای کلیدی این نوع جدید آسپرین بسیار قوی است و حداقل عوارض سمی را برای سلول‌ها دارد.

در حال حاضر محققان براین باورند که مصرف طولانی مدت آسپرین خطرات زیادی دارد به طوری که عوارض جانبی استفاده از آن از خونریزی زخم‌ها تا نارسایی کلیه را به همراه دارد . برای رفع این مشکل، محققان، هیبریدی از دو فرمولاسیون قبلی را به وجود آوردند که آن را آسپرینNOSH نامیدند. دانشمندان با استفاده از این روش، ایمنی و پتاسیل این دارو را افزایش داده اند.

یک بازوی این آسپرین هیبریدی، اکسید نیتریک آزاد می‌کند که به حفاظت از لایه معده کمک می‌کند.بازوی دیگر آن، سولفید هیدروژن آزاد می‌کند که توانایی آسپرین را برای مبارزه با سرطان تقویت می‌کند.

این نوع آسپرین بدون بر جای گذاشتن عارضه‌ای، تومورهای سرطان روده بزرگ را تا 85 درصد در حیوانات زنده کوچک می‌کند.

کاشفی افزود: اگر تاثیر این دارو بر انسان‌ها نیز به همین شکل باشد، می‌توان از این دارو در ترکیب با داروهای دیگر برای کوچک کردن تومورها قبل از شیمی درمانی و یا جراحی استفاده کرد.

آسپرین و سایر داروهای به اصطلاح غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن به دلیل تاثیرشان در کاهش تورم معروف هستند. مطالعات انجام شده در دهه 1980 نشان داد که استفاده روازنه آسپرین برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مفید است .

کد خبر 163266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز