عبدالله آلبوغبیش- خبرنگار اعزامی همشهری به سوریه: احمد بدر‌الدین حصون مفتی بزرگ سوریه و عالی‌ترین مقام مذهبی این کشور است.

مفتی سوریه

تابستان امسال وقتی پسر کوچک او را مقابل دانشگاه محل تحصیلش به ضرب گلوله کشتند، نام او بیشتر در رسانه‌ها شنیده شد. عصر دیروز در دمشق و در دیدار با روزنامه‌نگاران ایرانی، او پشت پرده این ترور را افشا کرد.

او گفت: یک سال پیش و بعد از آغاز ناآرامی‌های سوریه از من خواسته شد که کشور را ترک کنم. کسانی که این پیشنهاد را دادند گفتند تمام زمینه‌های مالی و امنیتی یک زندگی موفق برایم فراهم می‌شود. در پاسخ گفتم در مقابل چه چیزی از من انتظار دارید؟ آنها همراه شدن با جریان سرنگون کردن نظام را از من خواستند. از آنها پرسیدم جایگزین این نظام چیست؟ اگر جایگزین مناسب بود من با جایگزین همراه خواهم شد و برای تغییر نظام در سوریه اقدام خواهم کرد، اما واقعیت این است که چنین جایگزینی یک دورنمای تیره و تار است.

زمانی که با پیشنهاد خروج از کشور مخالفت کردم آنها به رویکرد ترور روی آوردند و پسرم را در مقابل دانشگاه ترور کردند. اکنون هم برخی از کشورهای عربی مرا هدف گرفته‌اند. رسانه‌های خبری عربی علیه من فتوا جعل می‌کنند و از مردم علیه من امضا می‌گیرند. شنیده‌ام تا‌کنون 500 هزار امضا علیه من جمع کرده‌اند و گفته‌هایی که اصلا نگفته‌ام را به من نسبت می‌دهند. او می‌گوید که دقیقا 2ساعت پیش از این جلسه دوباره پیشنهادی دریافت کرده و به او گفته شده که اگر با این پیشنهاد موافقت کند، این فتوا‌سازی را متوقف می‌کنند.

مفتی سوریه می‌گوید که قبول دارد خطاهایی درون نظام صورت گرفته و کسی وجود این خطاها را رد نمی‌کند، اما تصحیح خطاها یک چیز است و نابود کردن کشور یک چیز دیگر. او می‌گوید: نگاه کشورهای غربی و بعضی کشورهای عربی به سوریه از دریچه تنگی است و فقط به‌دنبال ساقط‌کردن نظام کنونی هستند. اسد بخشی از تاریخ ملت سوریه است اما همه آن نیست. نباید برای ساقط کردن اسد کل سوریه را نابود کرد. او خود را نه مفتی اسدو نه مفتی سنی‌ها بلکه مفتی سوریه می‌داند و می‌گوید که برای حفظ سوریه همه باید تلاش کنند.

مفتی سوریه سپس در پاسخ به این سؤال همشهری که سوریه به کدام سو می‌رود؟ گفت: سوریه به سمت تصحیح تمامی روند‌های فکری سیاسی و فرهنگی برای ورود به دوره‌ای جدید پیش می‌رود. دوره‌ای که آزادی و استقلال اصلی‌ترین ویژگی‌های آن است. او همچنین در پاسخ به سؤال دیگر همشهری درباره عملکرد مخالفان و پیام او برای مخالفان گفت: مخالفان باید به کشور بازگردند و برای ساختن سوریه تلاش کنند نه اینکه با طرف‌های خارجی همنوا شوند.

نماینده چین به سوریه می‌رود

وزارت خارجه چین دیروز از سفر فرستاده این کشور به سوریه و تلاشی دوباره برای دستیابی به توافقی در این کشور میان دولت و مخالفان خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سفیر سابق چین در سوریه برای یک سفر 2 روزه به این کشور می‌رود تا طرحی 6‌بندی را برای حل بحران سوریه با مقامات این کشور به بحث بگذارد.

کد خبر 162778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز