همشهری‌آنلاین: یکی از تیترهایی که امروز روی پیشخوان مطبوعات شائبه تلاش برای ممانعت از اجرای طرح سئوال از رئیس جمهور را افزایش می‌داد «رای منفی مردم به طراحان سئوال از رئیس جمهور» بود اما اظهارات عضو هیئت رئیسه مجلس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عزم مجلس و ضرورت اجرای آن را نشان می‌دهد.

تشییع و تدفین پیکر سیمین دانشور

1

تیتر یک روزنامه ارگان دولت

  • رای منفی مردم به طراحان سئوال از رئیس جمهور

2

حجت الاسلام سبحانی‌نیا

  • طرح سئوال از رئیس جمهور به عنوان مهمترین دستور کار این هفته مجلس در برنامه کاری نمایندگان ثبت شده است و زمان آن اعلام می‌شود.

3

محسن رضایی

  • دولت باید در مقابل سوال نمایندگان پاسخگو باشد، چرا که با این کار هم دولت حواسش را بیشتر جمع می‌کند تا خوب کار کند و هم مجلس تکلیف خودش را ادا کرده است.
4 علی مطهری
  • من فکر می‌کنم رئیس جمهوری به صحن علنی مجلس خواهد آمد چراکه سوالات از ایشان رسانه‌ای شده و مردم از آن خبر دارند و اگر رییس جمهوری بخواهد در این مرحله مقاومت کرده و به مجلس نیاید، درنظر افکار عمومی محکوم خواهد بود و مجلس هم به طور قطع این کار را نمی‌پسندند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بحث طرح «رای منفی مردم به طراحان سئوال از رئیس جمهور» که از سوی دولتی‌ها مطرح شد این شائبه را افزایش داد که تلاش‌ها برای جلوگیری از این سئوال ادامه دارد اما گفتگوهای خبرگزاری‌ها با یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نشان داد که عزم مجلس برای اجرای این طرح همچنان پابرجاست.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه زمان بررسی سئوال از رئیس جمهور هنوز مشخص نیست گفت: تعیین زمان بررسی طرح سئوال از رئیس جمهور به تصمیم هیأت رئیسه و اعلام آمادگی رئیس جمهور برای حضور در مجلس بستگی دارد.

حسین سبحانی نیا در پاسخ به این سئوال که با توجه به اتمام مهلت رئیس جمهور برای پاسخ به سئوال مجلس، آیا تصمیمی برای بررسی سئوال از رئیس جمهور در هفته جاری و یا هفته آینده گرفته شده است، گفت: این موضوع هنوز بررسی نشده و زمانی برای آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: برای بررسی این سئوال باید هماهنگی هایی با دولت و شخص رئیس جمهور صورت گیرد تا مشخص شود چه روزی برای بررسی این سئوال مناسب است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: هیئت رئیسه مجلس طی جلسه‌ای که برگزار خواهد کرد زمان بررسی سئوال از رئیس جمهور در مجلس را اعلام می‌کند.

طرح سئوال از رئیس جمهور به عنوان مهمترین دستور کار این هفته مجلس در برنامه کاری نمایندگان ثبت شده است.

اما دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه سوال از رئیس جمهور وظیفه مجلس است به مهر گفت: دولت باید در مقابل سوال نمایندگان پاسخگو باشد، چرا که با این کار هم دولت حواسش را بیشتر جمع می‌کند تا خوب کار کند و هم مجلس تکلیف خودش را ادا کرده است.

محسن رضایی در خصوص حضور رئیس جمهور در مجلس و سوال نمایندگان ملت از وی اظهار داشت: سوال از رئیس جمهور توسط نمایندگان یک موضوع عادی است و نباید آن را به یک پدیده غیرعادی تبدیل کرد.

وی در ادامه افزود: اگر سوال از رئیس جمهور و یا نظارت بر مجلس نباشد و فرایندهای دموکراتیک در ایران جدی گرفته نشود کم کم اداره کشور حالت تصنعی به خود خواهد گرفت، به همین خاطر فکر می‌کنم سوال از رئیس جمهور می‌تواند در راستای تقویت کشور باشد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مهم این است که ما سوال از رئیس جمهور را تبدیل به جار و جنجال و یک موضوع غیرعادی و فوق العاده نکنیم.

رضایی با اشاره به اینکه سوال از رئیس جمهور وظیفه مجلس است اظهار داشت: دولت باید در مقابل سوال نمایندگان پاسخگو باشد، چرا که با این کار هم دولت حواسش را بیشتر جمع می‌کند تا خوب کار کند و هم مجلس حق خودش را ادا کرده است.

وی تصریح کرد: با این کار مردم نیز احساس می‌کنند این مسائل در ایران جدی بوده و نسبت به آنها سهل انگاری نمی‌شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد اینکه برخی می‌گویند با توجه به شرایط حساس منطقه و اوضاع بین المللی سوال از رئیس جمهور به صلاح نیست، چیست؟ گفت: فکر می‌کنم اگر برخوردها منطقی و دلسوزانه باشد مشکلی بوجود نخواهد آمد ولی اگر این امر بخواهد به یک منازعه تبدیل شود فکر می‌کنم چنین کاری درست نباشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر به خوبی در چارچوب اخلاق، منطق، حقوق و وظایفی که دولت و مجلس نسبت به هم دارند این تعاملات صورت بگیرد مشکلی پیش نخواهد آمد، اما اگر بخواهند جنجال و هیاهو ایجاد کنند درست نیست.

علی مطهری نیز به ایلنا گفت: من فکر می‌کنم رئیس جمهوری به صحن علنی مجلس خواهد آمد چراکه سوالات از ایشان رسانه‌ای شده و مردم از آن خبر دارند و اگر رییس جمهوری بخواهد در این مرحله مقاومت کرده و به مجلس نیاید، درنظر افکار عمومی محکوم خواهد بود و مجلس هم به طور قطع این کار را نمی‌پسندند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم احمدی‌نژاد به مجلس آمده و اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد و تنها یک گفت‌و‌گو است که رای گیری برای قانع شدن نمایندگان هم وجود ندارد. می‌توان گفت که اهمیت طرح سوال از رییس جمهور این است که مجلس، رییس جمهوری را به مجلس احضار می‌کند و وی باید به خاطر تخلفات صورت گرفته پاسخگو باشد، این طرح در آینده نیز خاصیت بازدارندگی خواهد داشت. مردم هم پاسخ‌های او را می‌شوند و خودشان قضاوت می‌کنند.

نماینده مجلس هشتم ادامه داد: زمانی که رییس جمهوری می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، وقتی به سرعت به مجلس احضار شود و توضیح دهد دیگر در دفعات بعدی جرات نمی‌کند که بگوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم. این مساله مهمی است و نباید بگوییم که این تنها یک جلسه است و بلکه این کار خاصیت بازدارندگی دارد. البته اگر رییس جمهوری در مجلس جواب‌های قانع کننده‌ای ندهد یا اینکه بخواهد جواب‌های سربالا داده و یا حرف‌های گذشته خود را تکرار کند که فلان قانون را اصلا قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم، احتمال اینکه نمایندگان مجلس هشتم بحث استیضاح رییس جمهور را در دستور کار خود قرار دهند وجود دارد البته راه ارجاع این موضوع به قوه قضاییه نیز باز است.

کد خبر 162733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز