گروه محیط‌زیست - اسدالله افلاکی: 8 هزار هکتار از اراضی ملی استان تهران تحت تصرف افراد حقیقی و حقوقی است.

اراضی ملی - استان تهران

سهم نهادهای نظامی و انتظامی از این تصرفات 2هزار هکتار و 6 هزار هکتار باقیمانده در تصرف افراد حقیقی است. این آماری است که مدیرکل منابع طبیعی استان تهران روز گذشته در آستانه برگزاری هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران اعلام کرد. به گفته وی، حداقل ارزش این اراضی از قرار هر متر مربع 60 هزار تومان است اما در مناطقی ارزش هر متر مربع از این اراضی بیش از یک میلیون تومان است.

این در حالی است که منابع غیررسمی آمار اراضی ملی تصرف شده در استان تهران را 20 هزار هکتار اعلام کرده‌اند، البته منابع رسمی این آمار را تایید نکرده‌اند.

غلامعباس عبدی نژاد، مدیرکل منابع طبیعی استان تهران ‌در ادامه افزود: با اقدامات انجام شده، زمینه رفع تصرف از عرصه‌هایی که در تصرف دستگاه‌های نظامی و انتظامی است فراهم آمده و انتظار می‌رود این اراضی به دولت بازگردانده شود. به گفته وی، در حال حاضر 10 هزار پرونده حقوقی مرتبط با منابع طبیعی استان تهران در محاکم قضایی مطرح است که 60 درصد این پرونده‌ها مربوط به تخلف و تصرفاتی است که از سنوات گذشته مفتوح مانده است. در عین حال، وی از کاهش میزان تخلفات خبر داد و گفت: در سال‌جاری از 238 هکتار اراضی ملی و طبیعی تصرف شده خلع ید شده درحالی‌که این آمار در سال گذشته 180 هکتار بوده است.

واکنش به ساخت و ساز در پارک ملی خجیر

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در حالی از کاهش تصرف اراضی ملی و طبیعی خبر می‌دهد که 4اسفندماه جاری شرکت عمران پردیس،740 هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده جاجرود را که در مرز پارک ملی خجیر واقع شده است تصرف کرد تا بخشی از حساس‌ترین منطقه حفاظت شده پایتخت را که از آن به‌عنوان ریه‌های تنفسی تهران یاد می‌شود تبدیل به منازل مسکونی کند. اقدامی که انتظار می‌رفت سازمان حفاظت محیط‌زیست با موضعگیری و شکایت به مراجع قضایی مانع اجرای آن شود اما سکوت مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست سبب شد تا خبرنگاران عرصه محیط‌زیست از هر مجالی برای طرح این مسئله استفاده کنند کما اینکه شنبه گذشته در نشست خبری رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، این دخل و تصرفات یکی از پرسش‌های خبرنگاران بود.

روز گذشته نیز عبدی نژاد درباره تصرف اراضی مناطق حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر گفت: به‌محض شروع این تصرفات، با مراجعه به دستگاه قضایی، مسئله را پیگیری کردیم اما دستگاه قضایی درخواست ما را به‌دلیل آنکه سمتی در مناطق حفاظت شده نداریم رد کرد و در پاسخ اعلام کرد که مسئولیت این مناطق با سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

عبدی نژاد در ادامه به حساسیت حوزه تحت مدیریت خود اشاره کرد و افزود: استان تهران با آنکه یک درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود اما 20 درصد از کل جمعیت کشور را در خود جای داده است، وی گفت: این تراکم جمعیت ارزش افزوده زمین را چند برابر کرده به همین دلیل، به‌منظور پیشگیری از تصرف اراضی ملی و طبیعی، تا‌کنون برای 97 درصد عرصه‌های ملی استان که یک میلیون و 100 هزار هکتار است سند مالکیت به نام دولت صادر شده و اخذ سند برای 3 درصد باقیمانده اراضی در دست پیگیری است.

به گفته وی، سرانه جنگل در استان تهران 17 مترمربع است که قرار است این میزان تاپایان برنامه پنجم توسعه به 30 مترمربع که نزدیک به سرانه جهانی است افزایش یابد.

وی در باره توسعه فضای سبز استان تهران تصریح کرد: با توجه به عنایت ویژه مقام معظم رهبری به دامنه البرز جنوبی با هدف جلوگیری از تصرف و ساخت و سازهای ناموزون در این محدوده، برای 98 درصد اراضی این منطقه سند مالکیت به نام دولت اخذ شد تا حاکمیت دولت در این منطقه تثبیت و در پی آن این منطقه به فضای سبز تبدیل شود. عبدی نژاد خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام شده 20 هزار هکتار از کل سطح 120 هزار هکتاری دامنه البرز جنوبی به جنگلکاری، 70 هزار هکتار به عملیات آبخیزداری و بقیه به امور حفاظت اختصاص می‌یابد. همچنین 3800 هکتار از اراضی این منطقه برای ایجاد فضای سبز در حال واگذاری به شهرداری است.

علاوه براین، در هفته منابع طبیعی، هزار هکتار از اراضی جنوب تهران با کمک سازمان مدیریت پسماند و مشارکت مردم درختکاری می‌شود. وی از عملکرد شهرداری تهران در ایجاد فضای سبز در حاشیه شهر تهران قدردانی کرد و گفت: با شهرداری توافقنامه‌ای امضا کردیم که برای جایگزین کردن درختان قطع شده و اجرای طرح‌های مصوب به منابع طبیعی کمک کند و شهرداری هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده است.

کد خبر 162642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز