دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: چندی پیش یادداشتی تحت عنوان «درج اطلاعات غلط در یک دانشنامه» در همشهری آنلاین منتشر شد

mohammad mollahoseini

موضوع یادداشت در مورد اطلاعات غلط برخی از مدخل‌های پایگاه «دانشنامه تاریخ معماری ایران‌شهر» بود.

به این صورت که در این دانشنامه مشخصات آثار تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران به همراه فایل «پی دی اف» آن برای محققان و کاربران اینترنت قابل دسترس بود. اما در برخی موارد مشاهده شده بود که اطلاعات برخی از مدخل‌ها با متن خلاصه پرونده اثر (فایل پی دی اف) مغایرت دارد.

more

  درج اطلاعات غلط در یک دانشنامه

در آن یادداشت با ذکر مثال (آب‌انبار حاج کاظم)، سندیت ادعای خود را متذکر شدیم و همچنین قدردانی کردیم از تلاش دلسوزانه دست‌اندرکاران آن دانشنامه برای خدمت بزرگ و شایسته تقدیر آنها.

آنها در این پایگاه تلاش خوبی صورت دادند تا کاربران به راحتی بتوانند به خلاصه پرونده برخی از آثار ثبت شده در سازمان میراث فرهنگی به شکل فایل پی دی اف دسترسی پیدا کنند.

اما پس از گذشت مدتی، با تصور اینکه احتمالا مجریان «دانشنامه تاریخ معماری ایران‌شهر» اقدامی برای اصلاح اشتباهات مندرج صورت داده‌ باشند، با تصمیمی غیرمنتظره در آن پایگاه مواجه شدیم.

آنها علاوه بر این که هیچ ادیت و بازنگری در اطلاعات مدخل‌های اشتباه نکرد‌ه‌اند، در مقابل تمام فایل‌های «پی دی اف» را از زیر مدخل‌ها حذف نموده و از دسترسی به اطلاعات درست و دقیق ممانعت به عمل آورده‌اند.

این رفتار غیرمنتظره علاوه بر جلوگیری از دسترسی به اطلاعات درست، باعث انتشار و دست به دست شدن اطلاعات غلط در بین سایت‌های خبری می‌شود.

امید است مسئولان خدوم دانشنامه تاریخ معماری ایرانشهر، با تجدیدنظر در تصمیم خود، فضای بهتری برای دسترسی آسان به کلیه اطلاعات آثار تاریخی کشورمان، فراهم آورند.

کد خبر 162609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز