همشهری آنلاین: در یک طرح تحقیقاتی،16 گونه جدید گیاهی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برای نخستین بار در دنیا شناسایی شد

گیاهان دارویی

به گزارش ایرنا، رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوستان اعلام کرد در یک طرح تحقیقاتی که با هدف ایجاد مجموعه‌ای دایمی از گیاهان مناطق مختلف استان، آشنایی با پوشش گیاهی و ارایه خدمات به واحدهای تحقیقاتی مرتبط انجام گرفت، تاکنون بیش از هشت هزار نمونه گیاهی از 120 تیره گیاهی جمع آوری شده که از این تعداد، 16گونه جدید برای نخستین بار در دنیا شناسایی و ثبت شده است.

'یداله خواجه زاده'، این گونه‌ها را شامل نوعی عقربک از تیره میخک،قره داغ از تیره قیچ، گایلونیا از تیره روناس، عدسک آبی از تیره عدسک آبی، بنفش معطر از تیره مینا، آفتاب پرست از تیره گاوزبان، سه تیره بارهنگ آبی از تیره بارهنگ آبی، آترپیلکس از تیره اسفناجیان، تیرک آبی از تیره تیزک آبی، روپیا از تیره روپیاسه و نانو رهینوم از گل میمون، عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: این گونه‌ها دارای فرم‌های رویشی علفی، بوته‌ای‌، درختچه‌ای و آبزی هستند و رویشگاه‌های آنها مناطق کوهساری، استپی و نیمه استپی و تالاب‌های شادگان،خور دورق، هورالعظیم در استان خوزستان است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوستان، با اشاره به اینکه بعضی از نمونه‌ها در دیگر تالاب‌های کشور نیز یافت شده، گفت: این گونه‌ها در زمینه‌های تزیینی، دارویی، تغذیه دام، تصفیه آب تالاب‌ها و جذب فلزات سنگین کاربرد دارند.

خواجه زاده افزود: گونه‌های جدید توسط گیاه شناسان بخش تحقیقات منابع طبیعی خوزستان شناسایی و در بخش گیاه شناسی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تایید نهایی شده و همچنین در ژورنال گیاه شناسی به چاپ رسیده است.

کد خبر 162370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز