همشهری آنلاین: وزارت انرژی آمریکا هشدار داده است، حذف ایران از بازارهای جهانی نفت از راه اعمال تحریم‌ها بر این کشور، شکاف بین عرضه و تقاضای جهانی نفت را شش برابر خواهد کرد.

به گزارش پرس تی وی،  بر پایه گزارشی که روز چهارشنبه (۱۱ اسفند، ۱ مارس) اداره اطلاعات انرژی وزارت انرژی آمریکا درباره میزان تولید و مصرف انرژی در ماه فوریه ۲۰۱۲ منتشر کرد، یادآور شد که میزان مصرف نفت سوخت در جهان به میانگین ۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که در صورت خروج ایران از بازار بیشتر از تولید جهانی خواهد بود.

با این حال، اداره اطلاعات انرژی افزود که اگر ایران همچنان در بازار باقی بماند، تفاوت بین عرضه و تقاضا تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

این گزارش نخستین ارزیابی منتشر شده بر اساس قانون ۳۱ دسامبر است که از اداره اطلاعات انرژیآمریکا می‌خواهد که هر ۶۰ روز شرایط بازار نفت را به روزرسانی کند.

ترورو هاوسر، تحلیل‌گر بازار انرژی و یکی از اعضا شرکت پژوهش‌های اقتصادی رودهایم گروپ گفت: گزارش اداره اطلاعات انرژی تاکید می‌کند که تا چه حد بازار جهانی کساد است.

وی افزود: از آن‌جا که ذخایر موجود و مازاد ظرفیت تولید اوپک رو به کاهش است، مصرف‌کنندگان بیش از این تحمل اختلال بیشتر در عرضه نفت را ندارند.

این گزارش همچنین نشان داد که مازاد ظرفیت تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دو ماهه نخست سال جاری ۳۳ درصد کاهش یافته است که با مدت مشابه سال قبل آن قابل مقایسه است.

مازاد ظرفیت تولید ۱۲ کشور عضو اوپک از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۱ به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسید که در مدت مشابه سال ۲۰۱۲ کاهش یافت.

پیش از آن نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه بانک مرکزی به امضا رساند که بر پایه آن، شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۳۳ بهمن (۲۳ ژانویه) در نشست بروکسل تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند که ممنوعیت ‌خرید نفت خام این کشور و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی ایران در این اتحادیه را شامل می‌شوند.

همچنین، اتحادیه اروپا فروش الماس، طلا و سایر فلزات گران‌بها به جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کرده است.

کد خبر 162304
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز