جمعه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران اتحادیه اروپا روز جمعه پیمانی را امضا کردند که کشورهای عضو این اتحادیه را در صورت عدم رعایت انضباط اقتصادی و مالی، جریمه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سران 25 عضو از 27 عضو اتحادیه اروپا که در بروکسل گردهم آمده اند، در واکنش به بحران بدهی که اعضای این اتحادیه را به اعطای کمک های مالی به یونان، پرتغال و ایرلند واداشت، روز جمعه 'پیمان ثبات، هماهنگی و حاکمیت' را امضا کردند. دو کشور انگلیس و جمهوری چک این پیمان را امضا نکرده اند.

با تصویب این پیمان از سوی 12 کشور عضو، مفاد آن قابلیت اجرا خواهد یافت. کشورهایی که این پیمان را تصویب نکنند، از مزایای بسته کمک های مالی که از ژوئیه سال جاری به جریان می افتد، محروم می شوند.

ایرلند از قبل اعلام کرده بود که پذیرش این پیمان را به همه پرسی خواهد گذاشت.

طبق این پیمان، کشورهایی که قوانین بودجه ای و مالی مناسبی را تصویب و اجرا نکنند، به دادگاه عدالت اروپا ارجاع داده خواهند شد.

این پیمان، نسخه اصلاح و به روز شده 'معاهده ثبات و رشد' اتحادیه اروپاست که در دهه 1990 تصویب و آخرین بار در سال 2005 بازبینی شد.

طبق این پیمان، در راستای قانون موسوم به 'قانون طلایی' اتحادیه اروپا، سقف مجاز بدهی و کسری بودجه کشورهای عضو، 3 درصد تولید ناخالص داخلی تعیین می شود و عدم رعایت این سقف، تنبیهات مالی مانند وضع جرایم مالیاتی به دنبال دارد.

کد خبر 162295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز