همشهری آنلاین: نگاهی به آمار و حجم مبادلات تسلیحاتی کشورهای مختلف حاکی از آن است که به رغم بحران مالی و اقتصادی جهان میزان فروش و عایدات کنسرسیوم‌های تسلیحاتی با رشد همراه بوده است.

بازار خرید و فروش سلاح در جهان همچنان گرم است

به گزارش ایسنا، روزنامه آلمانی "دی ولت" در گزارشی که به استناد گزارش سالانه موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیبری) ارائه شده، آورده است: «علی رغم بحران مالی واقتصادی رو به رشد جهانی، میزان فروش کنسرسیوم‌های تسلیحاتی جهان بار دیگر با رشد همراه بوده است. به این ترتیب با وجود پیامدهای ملموس بحران مالی و اقتصادی میزان درآمد تولید کنندگان تسلیحات نظامی با رشدی معادل یک درصد به ‌١/٤١١ میلیارد دلار(‌٣٠٥ میلیون یورو) در سال گذشته میلادی رسیده است.

گرچه میزان افزایش فروش کنسرسیوم‌های تسلیحاتی جهان در سال ‌٢٠١٠ در مقایسه با سال گذشته کمتر بوده است و با آنکه در سال ‌٢٠٠٩، این صنایع توانستند میزان فروش خود را به ‌٧ درصد افزایش دهند؛ با این حال رشد یک درصدی صنایع تسلیحاتی نیز در شرایطی که اکثر زمینه‌ها همچون ماشین‌سازی و یا صنایع خودرو به دلیل بحران اقتصادی رشد کمتر از یک درصد داشته‌اند نیز امری قابل توجه است؛ چرا که تولید کنندگان سلاح توانستند بازار و میزان فروش خود را به حالت ثابت نگه دارند.

یکی از کارشناسان مسائل تسلیحاتی موسسه "سیبری" در این ارتباط گفت: در واقع می‌توان گفت که خریداران سلاح، همان دولت‌ها هستند.

به گفته‌ وی از زمان حوادث و حملات ‌١١ سپتامبر ‌٢٠٠١ تاکنون دولت‌های مختلف به شدت بر تلاش خود برای افزایش توان تسلیحاتی‌شان افزوده‌اند؛ به گونه‌ای که از آن زمان تاکنون میزان فروش و عایدی ناشی از تجارت تسلیحاتی در سطح جهان به ‌٦٠ درصد افزایش یافته است.

در این میان کنسرسیوم و شرکت‌های آمریکایی پیشتاز خرید و فروش سلاح بودند به گونه‌ای که از میان ‌١٠ شرکت که از بزرگترین تولید کنندگان سلاح محسوب می شوند، هفت شرکت به آمریکا تعلق دارند. در این لیست مجموع مقر ‌٤٤ شرکت نیز در آمریکا قرار گرفته است.

علاوه بر این طبق این گزارش وجود کنسرسیوم‌هایی چون "لاکهید مارتین" با فروش معادلی ‌٣٦ میلیارد دلار درصدر لیست شرکت‌های فروشنده تسلیحات به چشم می خورد.

در این لیست کنسرسیوم‌هایی چون کنسرم BAE انگلیس در مرتبه دوم و شرکت مشترک آلمانی‌ـ فرانسوی EADS در جایگاه هفتم و شرکت ایتالیایی "فین مچانیکا" نیز در جایگاه هشتم به چشم می‌خورد.

علاوه بر این شرکت‌های آلمانی نیز با فروشی معادل ‌٧/٢ دلار در رتبه سی و یکم این لیست قرار دارد.

هواپیماهای خدماتی، تانک، سلاح، دستگاه‌های ردیاب، سیستم دفاع ضد موشکی و وسایل الکترونیک دفاعی از ادوات تسلیحاتی این کنسرسیوم آلمانی است.

طبق نظر یکی از کارشناسان تسلیحات انتظار می‌رود که از این پس نظارت و کنترل بیشتری روی تجارت تسلیحات صورت گیرد؛ این که این سلاح‌ها با چه هدفی خریداری می‌شوند از مسائل مورد بحث است. علاوه بر این وجود و حضور روزافزون کشورهایی چون چین، برزیل، هند، روسیه، آفریقای جنوبی و ترکیه که دارای برنامه های نظامی روبه گسترش هستند، نیز مساله قابل توجه است.»

 

کد خبر 162197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز