همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات جراحی عروق و اندواسکولار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ابتلا به بیماری واریس (varix) به دلیل کم تحرکی افراد جامعه در حال گسترش است

بیماری واریس

دکتر محمد هادی سعید مدقق در گفت وگو با ایرنا گفت: واریس شایع ترین بیماری عروقی است و این بیماری در بین زنان شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه بیماری واریس به علت صدمه دیدن جدار رگ و اختلال در عملکرد جریان خون بروز می‌یابد، افزود: سیاهرگ‌‌های واریسی به صورت رگ‌های دراز، گشاد شده و پر پیچ‌ وخم و اغلب در سطوح اندام تحتانی پدیدار می‌شوند.

وی اضافه کرد: حدود 20 درصد افراد جامعه مبتلا به واریس می‌شوند و کم تحرکی، افزایش سن، وزن زیاد، استفاده از داروهای هورمونی، وراثت و ایستادن یا نشستن‌های طولانی از عوامل ابتلا به این بیماری هستند.

این پزشک فوق تخصص جراحی عروق با اشاره به علائم بیماری واریس گفت: خستگی پا به ویژه در پایان روز و یا بعد از ایستادن‌های طولانی، ورم پا، خارش، تغییر رنگ و زخم شدن مچ پا، درد شدید و ناگهانی، سفت شدن و برآمدگی‌ عروق به علت لخته شدن خون داخل رگ از علائم بیماری واریس هستند.

مدقق، استفاده از جوراب واریسی، تجویز دارو و در مراحل پیشرفته انجام عمل‌های جراحی را از جمله روش‌های درمانی بیماری واریس عنوان کرد.

کد خبر 162132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز