سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شماره نود و دوم فصلنامه نگاه نو که ویژه نامه نوروزی این نشریه وزین و خواندنی درحوزه فرهنگ و اندیشه و ادبیات وهنر است، بسیار زودتر از نشریات دیگر بر پیشخوان مطبوعات نشسته است.

negah

این شماره با مقاله‌ای از داریوش آشوری آغاز می‌شود با عنوان «دو پیام‌آور جهان مدرن: ماکیاوللی و تامس‌مور». آشوری در این مقاله با در میان گذاشتن پیام‌های بنیادین دو کتاب آرمانشهر و شهریار به «آرمان‌‌شهر‌گرایی انسان‌باورانه» و «واقع‌گرایی سیاسی»‌ می‌پردازد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا سوسیال‌ دموکراسی اروپایی ترکیبی برآمده از این دو نیست؟

سردبیر نگاه‌نو با دکتر غلامعلی فرجادی (اقتصاددان) مصاحبه‌ای کرده است در خصوص مسئلة افزایش جمعیت و پیامدهای آن، و برخی از مسائل اقتصادی کشور. این مصاحبه با عنوان «می‌رویم تا سرمان بخورد به سنگ...!» در این شمارة نگاه‌نو به چاپ رسیده، و پس از آن مقاله‌ای است به قلم دکتر آبتین گلکار با عنوان «سرزمین حاکمان خردمند». گلکار در این مقاله از جمهوری چک می‌گوید و سیاستمداران خردمندی که بر آن حکومت کردند، از جمله واتسلاو هاول که به تازگی درگذشت.

بخش بعدی این شمارة نگاه‌نو بخش تاریخ است با یک مقالة مفصل از دکتر محمدعلی موحد  با عنوان «رضاخان سردار سپه: از فرماندهی کل ‌قوا تا اریکة سلطنت». موحد در این مقالة مستند، با کنار هم گذاشتن روایت‌های متعددی که از به قدرت رسیدن رضاخان منتشر شده، به نتیجه‌گیری جالب توجهی در این موضوع می‌رسد.

بخش بعدی بخش ادبیات و هنر است با آثاری از فریبا وفی، محمد سپاهی، سعید اسعدیان، ماریو بارگاس یوسا (ترجمة عبدالله کوثری)، یژی پومیانفسکی (ترجمة روشن وزیری)، بهومیل هرابال (ترجمة پرویز دوایی)، پابلو مدینا و رائول ری‌ورو (ترجمة وازریک‌ درساهاکیان). و مقاله‌ای باعنوان «ابراهیم یونسی: خدمتگزار ادبیات و فرهنگ» از ساره دستاران؛ مقاله‌ای که نوشتن آن در زمان حیات ابراهیم یونسی آغاز شد و هنگامی به پایان رسید که او از میان دوستداران و خوانندگان آثارش رفته بود.

بخش بعدی نگا‌ه‌نو بخش «چهره‌ها»‌ست که در این شماره اختصاص دارد به اصغر فرهادی، کارگردان و سناریو‌نویس بلند‌آوازة ایرانی، با سه مقاله از هومن داودی، جواد طوسی، کیوان میرمحمدی. در این مقاله‌ها کارنامة سینمایی اصغر فرهادی بررسی شده است. و می‌رسیم به بخش اسناد از هاشم بناءپور و بخش پرخوانندة «یک‌سال، یک‌کتاب» که ضمن آن چهارده تن از همکاران نگاه‌نو کتاب‌هایی را به عنوان «کتاب سال» معرفی کرده‌اند. و «خبرسازان» از بهرام میرزائی و کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده که به تازگی برندة یکی از جایزه‌های معتبر بین‌المللی شده است.

نگاه ­نو شمارۀ 92 از بعد از ظهر سه شنبه نهم اسفند در کتاب فروشی های تهران و از صبح چهارشنبه دهم اسفند در روزنامه فروشی­‌های تهران عرضه می‌شود.

کد خبر 162071
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز