یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اعتماد بیش از حد دست‌اندرکاران کتابخانه‌های آلمان کار دستشان داد و سبب شد تا کارمندی از این اعتماد سوء استفاده کند و 13 هزار نسخه کتاب ، به ارزش چند میلیون یورو را سرقت کند.

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایبنا یک کارمند اهل دارمشتات  آلمان بیش از 13 هزار نسخه کتاب تاریخی را که برخی از آن ها در رده کتاب های بسیار ارزشمند قرار دارند، از کتابخانه های آلمان به سرقت برده است.-
طبق اعلام سخنگوی پلیس ارزش کتاب های مسروقه افزون بر چند میلیون یورو است و سرقت 13 هزار جلد کتاب پایان این ماجرا نیست. پلیس هنوز قادر به ارایه توضیحات قابل اطمینانی نیست. پیش از این تنها گمان می رفت که حدود 5 هزار جلد کتاب به سرقت رفته باشد.

سخنگوی پلیس گفته است بخش اعظم کتاب های مسروقه متعلق به قرن 18 میلادی هستند. قدیمی ترین کتابی که تا کنون در این زمینه شناخته شده کتاب «فیزیولوژی اکسپریمنتال کرشریانا» نوشته دانشمند آلمانی «آتاناسیوس کرشر» متعلق به سال 1680 است. این کتاب روز پنجشنبه در پورتال کتاب های عتیقه 7500 یورو ارزشگذاری شد. این کارمند به یکی از دوره های 5 جلدی «یوهان یاکوب شویخسر» پزشک و طبیعت شناس سوییسی قرن 17و 18 با عنوان «فیزیکا ساکرا» متعلق به سال 1771 که از مهمترین نوشته های دوران باروک بود نیز دسترسی یافته و آن را نیز سرقت کرده است.

سارق احتمالی کارمندی از وزارت علوم ایالت هسن است. به گفته پلیس او روز سه شنبه گذشته در حین ارتکاب عمل و زمانی که می خواست همراه 53 جلد کتاب از کتابخانه سلطنتی والدکیش در قصر «باد آرولزر» در ایالت هسن ناپدید شود غافلگیر و دستگیر شد. سوء ظن ها زمانی متوجه این سارق شد که کتاب های بخش های تخصصی کانی شناسی، ژئوفیزیک و تاریخ طبیعی به شکل مستمر ناپدید می شدند. این مرد 45 ساله به شدت مورد اعتماد بود و می توانست آزادانه در کتابخانه رفت و آمد کند. تا آن که پلیس در خانه او در شهر دارمشتات یک گنجینه عظیم کتاب یافت و این فرضیه مطرح شد که بخش اعظم این کتاب ها به این مرد تعلق ندارد. از این رو کتابداران به بررسی این گنجینه پرداختند و کتابخانه هایی که به آن‌ها دستبرد زده شده بود، در جریان قرار گرفتند. گفته شده برخی از این کتاب ها به کتابخانه های سوییس، هلند ، لهستان و چک تعلق دارند.

به گفته پلیس این مرد در این فاصله از زندان آزاد شده است. وی در حال حاضر هیچ مطلبی را در مورد اتهام ها یا انگیزه خود بیان نکرده است.از سوی دیگر وزارت علوم ایالت هسن تحقیقات در مورد یکی از کارمندانش را تایید کرده است. به گفته یک سخنگو در ویسبادن این کارمند در نهایت شگفتی از سمت خود در اداره معلق شده است. این سخنگو از گفتن هر گونه اظهار نظر دیگری خودداری کرد.

کد خبر 161755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز