دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهش‌های جدید نشان داده‌ است که برخی از قورباغه‌های سمی علاوه بر سم از خود شکر و اسیدهای صفراوی ترشح می‌کنند

قورباغه سمی

والری کلارک، خزنده‌شناس ایرلندی که به لیسیدن قورباغه‌ها برای شناسایی آنها مشهور است، با ساخت و استفاده از یک دستگاه تحریک الکتریکی به استخراج مواد شیمیایی از غدد پوستی قورباغه‌ها بدون آسیب رساندن به آنها پرداخته است.

طی 50 سال گذشته، محققان به استخراج سم قورباغه‌ها از نمونه‌های پوست آنها و بافت‌برداری برای بررسی ویژگی‌های شیمیایی آنها می‌پرداختند. این کار بیشتر بر روی استخراج سمومی بود که کاربردهای دارویی دارند.

البته کلارک حساسیت انسانی را برای شناسایی و بررسی ترکیبات موجود در پوست قورباغه‌ها بسیار بیشتر می‌داند.

این دستگاه برای اولین بار توانسته به تجزیه اسید صفراوی و شکرهای موجود در پوست قورباغه‌های گونه مانتلای ماداگاسکار بپردازد که تا پیش از این در پوست هیچ قورباغه‌ای دیده نشده است.

البته دلیل ترشح شکر و صفرا از پوست این موجودات، هنوز ناشناخته باقی مانده است. به تصور کلارک، شکرها که از مورچه‌ها به دست آمده، ممکن است یک عملکرد محافظتی در محیط‌های مرطوب دوزیستان باشد.

به گفته «کلارک»، سربازان در زمان جنگ بر روی زخم‌های خود شکر می‌ریختند تا از عفونی شدن آنها جلوگیری کنند. در حقیقت اخیرا محققان دانشگاه بوستون، موفق به شناسایی شواهدی در مورد افزایش اثرگذاری آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت‌های باکتریایی شده‌اند.

کلارک در مورد علت ترشح اسیدهای صفراوی نیز بر این باور است که این اسیدها می‌توانند دلیل ایمنی قورباغه‌ها در برابر سموم بدن مورچه و انتقال این سم از مورچه هضم شده در پوست بدن قورباغه، بدون آسیب رساندن به این موجود را توضیح دهند.

اسیدهای صفراوی در بدن به پاکسازی داروها از بدن کمک می‌کنند، از این رو این خزنده‌شناس جوان، بر این باور است که احتمالا این ترشحات به انتقال سموم به سطح پوست این جانور می‌پردازند.

کد خبر 161091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز