یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر امروز به کار خود پایان می‌دهد.

 با پایان‌یافتن داوری بخش رقابتی، امروز بهترین‌های بخش رقابتی در تالار وحدت معرفی می‌شوند. اگر این جشنواره بدون هیچ مراسم نمادینی کار خود را آغاز کرد، اما قرار است که در آیین پایانی جشنواره موسیقی فجر از 4 هنرمند تقدیر ‌شود.

زنده‌یاد حشمت سنجری آهنگساز، وارطان ساهاکیان آهنگساز، جلال ذوالفنون نوازنده سه‌تار و منوچهر بیگلری‌پور نوازنده ترومپت تقدیرشوندگان این دوره از جشنواره هستند.

از بین این 4 نفر تقدیرشونده جلال ذوالفنون آهنگساز و نوازنده سه‌تار از پنجمین دوره در جشنواره موسیقی فجر حضور مستمری داشته است، حالا این هنرمند در بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر با گروه اوستا روی صحنه رفته است. اجرای این هنرمند با بازدید لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور همراه بود. او کنسرت ذوالفنون را مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی خواند و گفت: شعرهایی که از حافظ، مولانا و سعدی اجرا شد، همگی در متن فرهنگ ما هستند.

با پایان یافتن اجراهای بخش رقابتی کلاسیک ایرانی و آوازجمعی در 5روز برگزاری جشنواره، این آثار توسط هنرمندانی چون رضا شفیعیان، حمیدرضا نوربخش و داریوش پیرنیاکان( در بخش رقابتی کلاسیک ایرانی)، آذین موحد، رافائل میناسکانیان و اکبر محمدی (در بخش رقابتی کلاسیک غیرایرانی)، مهدی شمس نیکنام، رازمیک اوحانیان و اسفندیار قره‌باغی( در بخش رقابتی آواز جمعی)، شاهین فرهت، محمدرضا تفضلی، کیاوش صاحب نسق، محمد سریر و علیرضا مشایخی (در بخش آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی و پایان‌نامه‌ها)، کیوان ساکت، آذر هاشمی، علی اکبر قربانی، شهرام توکلی و فرهاد برنجان (دربخش آهنگسازی ایرانی) ارزیابی شدند.

بخش رقابتی جشنواره در سالن رودکی و پژوهشکده فرهنگ و هنر با حضور 10 گروه در بخش رقابتی آواز جمعی، 10 گروه در بخش رقابتی کلاسیک ایرانی و 8 گروه در بخش رقابتی کلاسیک غیرایرانی برگزار شد.

طبق روال در پایان جشنواره، برندگان بخش رقابتی برخلاف وعده‌های مسئولان به حال خود رها می‌شوند هرچند که در بیست و ششمین جشنواره موسیقی فجر 4پایان‌نامه برتر به صدا و سیما معرفی شدند تا این هنرمندان آثار خودشان را بسازند و این بار هم با توجه به اینکه تمرکز جشنواره بر حمایت از جوانان گذاشته شده‌است، این وعده داده شده‌است که برندگان بخش‌های رقابتی حمایت خواهند شد تا بتوانند در دنیای حرفه‌ای موسیقی قدم بگذارند. این نکته‌ای است که رضا شفیعیان یکی از داوران کلاسیک ایرانی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی به آن اشاره دارد: بایستی از گروه‌های برگزیده این جشنواره حمایت‌های جدی صورت گیرد چرا که درصورت عدم‌پشتیبانی مسئولان از آنان، این هنرمندان راه خودشان را به خوبی پیدا نمی‌کنند.

این عضو هیأت داوران اظهار داشت: اگر این هنرمندان رها نشده و حمایت‌های مناسبی از آنها صورت پذیرد، به‌طور حتم در آینده موسیقایی کشور بسیار مؤثر خواهند بود.

شفیعیان اضافه کرد: مسئولان و مدیران هنری نباید فقط به برگزاری جشنواره فجر اکتفا کنند و معتقدم بایستی در طول سال فستیوال‌های موسیقایی دیگری نیز اجرا کنند. بایستی گروه‌های برگزیده جشنواره فجر طی سال اجراهای متعددی داشته باشند تا بتوانند تجربه بیشتری را کسب کنند.

کد خبر 160914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز