مهدی تهرانی: در خدمتکار بیش از هرچیز این بازیگران هستند که فیلم را به جلو پیش می‌برند و در حقیقت خدمتکار بازیگر محورترین فیلمی است که در اسکار 2012 حضور دارد.

ملودرام خدمتکار اثر جمع و جور و بی سروصدای سینما در سال 2011 بود. در این فیلم که تقریبا از تمام قواعد سینمای کلاسیک بهره می برد قرار نیست چیزی مشابه داستان های ملودرام این روزها ببینید.برای همین است که داستان سرراست و دوخطی آن با همه تکراری بودن بسیار به دل می‌نشیند.

 داستان فیلم مربوط به زمانی است که سیاهان آمریکا به ویژه در آلاباما و می سی سی پی تلاشی بی وقفه را برای بدست آوردن حق و حقوقشان آغاز کرده بودند. دهه 60 در آمریکا شروع جنبش مدنی سیاهان و به نتیجه رسیدن اقداماتشان در برچیده شدن تبعیضات نژادی به حساب می آید. در این گیرو دار یک دختر فعال سفید پوست به نام اسکیتر که شدیدا قصد دارد بخت خودش را در نویسندگی بیازماید با سوژه ای خاص و منحصر بفرد روبرو می شود. سوژه ای که دست برقضا به خودش و خانواده و تمام سالهای زندگی اش مربوط است. قضیه از این قرار است که خدمتکار خانه اسکیتر را از کار مرخص کرده و اخراجش می کنند. این خدمتکار که ابیلن کلارک نام دارد یک مستخدمه سیاه پوست عادی نیست. ابیلن به نوعی خانه زاد خانواده اسکیتر است. این دختر را از کوچکی بزرگ کرده و محرم اسرارش بوده و همدم خوشی ها و غم هایش بوده است. با این همه خانواده اسکیتر عذر ابیلین را می خواهند و تلاش های دخترک نیز برای انصراف آنها هیچ سودی ندارد . اینجااست که اسکیتر دست کار می شود و جنبشی کوچک راه می اندازد تا خدمتکاران به سراغ حقوق حقه خود بروند و سرانجام نیز موفق می شود.  

فیلم خدمتکار دقیقا از روی نوولی به همین عنوان نوشته کاترین استاکت ساخته شده است. استاکت خود متولد ایالت می سی سی پی است و آنچه در این نوول روایت کرده تقریبا ماجراهای زندگی خودش بوده است. از همین رو هرآنچه او نوشته می تواند واقعی باشد یا حداقل رنگی رئالیستی داشته باشد. با این همه قرار نیست که خدمتکار فیلمی اجتماعی و سیاسی باشد. بیش از هرچیز این فیلمی کلاسیک است که با قصه ای روان و حتی تکراری روایتگر دورانی خاص از زندگی آدم هایی است که در اوج و در بطن تمدن قرن بیستمی حقوق حقه برخی از شهروندانش را به رسمیت نمی شناخت.

بازیگران خدمتکار همگی به بهترین وجهی نقش خودرا از کار درآورده اند. با این همه این فیلم تماما متعلق به سیاهان است و جایی برای اما استون نیست. ویولا دیویس که با فیلم شک محصول 2008 استارت پدیده بودن را زد احتمالا امسال می تواند رقیب سرسختی برای مریل استریپ افسانه ای باشد.

کارگردان خدمتکار تیت تیلور است. لازم نیست به مغز خود فشار بیاورید تا اورا بشناسید.این اولین کار مهم تیلور به حساب می آید و عمدتا او بازیگر نقش های فرعی است. فیلم خوش ساخت استخوان زمستان ( یا زمستان استخوان سوز) را که به یاد دارید. تیلور در آن فیلم بازیگر نقش نماینده دادگستری بود. در خدمتکار بیش از هرچیز این بازیگران هستند که فیلم را به جلو پیش می برند و در حقیقت خدمتکار بازیگر محور ترین فیلمی است که در اسکار 2012 حضور دارد.

شناسنامه فیلم خدمتکار

کارگردان: تیت تیلور

فیلمنامه: تیت تیلور بر اساس نوول کاترین استاکت

موسیقی: توماس نیومن

مدیر فیلمبرداری : استیفن گولدبات

تدوبن : هیوز وینبورن

بازیگران: اما استون ( اسکیتر فیلان )، ویولا دیویس ( ابیلین کلارک) ، بریس دالاس هووارد( هیلی هولبروک)، اکتاویو اسپنسر(مینی جکسون ) و جسیکا چاستین (سیلیا فوتی)

زمان فیلم: 146 دقیقه

محصول: 2011 آمریکا

بودجه: 25 میلیون دلار

فروش: 206 میلیون دلار

جوایز: برای سه رشته نامزد اسکار شده اما 4 نماینده در اسکار دارد :بهترین فیلم ، بهترین بازیگر زن نقش اول برای ویولا دیویس و دو هنرپیشه فیلم برای بهترین بازیگر نقش دوم زن اکتاویو اسپنسر و جسیکا اسپنسر

خدمتکار

کد خبر 160888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز