شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با ابراز امیدواری چین درباره موفقیت گفت‌وگوی ملی و اصلاحات سیاسی در سوریه، بشار اسد تاکید کرد که هدف ناآرامی‌ها در سوریه تجزیه کشور و تضعیف جایگاه ژئوپلتیک آن است.

بشار اسد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چای جون معاون وزیر خارجه چین که برای گفت‌وگو با مقامات سوریه به دمشق رفته‌است، دیروز بعد از چند ساعت مذاکره با بشار اسد، از تمامی طرف‌های درگیر خواست خشونت‌ها و درگیری‌ها را متوقف کنند و پای میز مذاکره بنشینند تا به راه حل سیاسی برای بحران این کشور دست یابند. او تاکید کرد که در دیدار با اسد، موضع اصلی چین درقبال تحولات جاری در این کشور را به اطلاع وی رسانده‌است.

این مقام چینی تاکید کرد که انجام اصلاحات سیاسی در سوریه مشروط به برقراری ثبات و آرامش در کشور است. او از برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و ادامه اصلاحات سیاسی در سوریه حمایت کرد. چین پیش از این و در کنار روسیه،‌پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه سوریه در شورای امنیت وتو کرده بود.

پکن علت این اقدام را داخلی بودن تحولات سوریه و تاکید بر ضرورت حل این بحران از طریق گفت وگو اعلام کرده بود. رئیس‌جمهور سوریه هم در این دیدار با تاکید بر اینکه هدف اصلی حملات داخلی و خارجی علیه سوریه، تجزیه این کشور، متزلزل کردن جایگاه ژئوپلتیک و نقش تاریخی آن در منطقه است، افزود: سوریه در روند اصلاحات سیاسی براساس طرح شفاف و جدول‌های زمانی تعریف شده حرکت می‌کند.در همین حال، برخی گزارش‌ها حاکیست که این مقام چینی با افرادی از مخالفان سوریه در داخل یعنی 3 گروه مخالف داخلی دیدار می‌کند. قرار است معاون وزیر خارجه چین از دمشق وارد مصر و پس از آن عازم 2 کشور عربستان و قطر ‌شود.

هواپیماهای جاسوسی آمریکا در آسمان سوریه

شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا از پرواز هواپیماهای بی‌سرنشین ارتش و سازمان جاسوسی آمریکایی بر فراز آسمان سوریه خبر داد.به گزارش این شبکه، مقام‌های پنتاگون تاکید کردند که این هواپیماها به‌منظور رصد کردن تحرکات ارتش سوریه در آسمان این کشور به پرواز درمی‌آیند. این درحالی است که دبیرکل ناتو تاکید کرد این نهاد نظامی حتی درصورت دریافت مجوز از سازمان ملل، در مسائل سوریه دخالت نخواهد کرد.

وی علت این امر را پیچیدگی‌های قومی، سیاسی و دینی در سوریه دانست.آندرس فوگ راسموسن در جریان سفر به ترکیه، همچنین امکان فراهم کردن ایجاد هرگونه گذرگاه انسانی برای ارسال کمک به مخالفان در سوریه را هم رد کرد.ظهر دیروز خبرگزاری رویترز از برگزاری تظاهرات در دمشق پایتخت سوریه خبر داد.این خبرگزاری گزارش داد که مراسم تشییع جنازه‌ای در دمشق به تجمعی اعتراضی تبدیل شد که به درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی انجامید.

کد خبر 160883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز