همشهری‌آنلاین: مودیز (Moody's) موسسه اعتبار سنجی اروپایی می‌‌گوید ممکن است رتبه‌ اعتباری ۱۷ موسسه مالی جهانی و ۱۱۴ موسسه اروپایی را کاهش دهد

moody

این موسسات با کاهش سود دهی روبرو هستند و دورنمایی برای رشد سهام آن‌ها وجود ندارد.  خبر کاهش رتبه‌ اعتباری را رویترز مخابره کرده است.

more  رتبه اعتباری چیست؟

به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان به نقل از رویترز، موسسه اعتبارسنجی مودیز (Moody's)، روز پنجشنبه ۱۶ فوریه در گزارشی از احتمال کاهش رتبه‌ی بانک‌های بزرگی همچون دویچه بانک و کامرز بانک آلمان، بانک آمریکا، رویال بانک کانادا ، HSBC و رویال بانک اسکاتلند خبر داد.

این موسسه اعتبارسنجی تصریح می‌کند که بسیاری از موسساتی که هم اکنون رتبه‌ی اقتصادی بالایی دارند احتمالا با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.

سیتی گروپ، UBS‌، گلدمن ساکس و مورگان استنلی نیز از جمله موسسات مالی هستند که ممکن است رتبه آن‌ها کاهش یابد. مودیز همچنین شرایط ۱۱ موسسه مالی دیگر را نیز برای کاهش رتبه اعتباری مورد بررسی قرار خواهد داد.

بر روی عکس کلیک کنید

مودیز می‌افزاید برخی خطرات پیشروی این بانک‌ها با افزایش نظارت و انضباط مالی کاهش می‌یابد، اما اقداماتی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته کافی و کامل نبوده است.

از میان ۱۱۴ موسسه‌ای که در فهرست بررسی‌های مودیز قرار دارد ، ۲۴ موسسه در ایتالیا، ۲۱ موسسه در اسپانیا و ۱۰ موسسه در فرانسه قرار دارند. نه نهاد مالی بریتانیایی و هفت موسسه مالی آلمانی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

هشدار به بریتانیا و فرانسه

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که چند روز پیش مودیز درجه اعتبار کشورهای ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، مالت، اسلوونی و اسلواکی را کاهش داد. مودیز هشدار داده است که فرانسه، بریتانیا و استرالیا نیز ممکن است با کاهش رتبه روبرو شوند.

عدم قاطعیت منطقه یورو در زمینه انجام اصلاحات مالی لازم برای خروج از بحران مالی و ضعف اقتصادی کشورهای اروپایی از دلایل این اقدام عنوان شده است. 

more  منطقه یورو کجاست؟

مشابه بحران اقتصادی که از یونان شروع شد حالا ممکن است دامن‌گیر پرتغال، ایرلند، اسپانیا و ایتالیا نیز بشود. رخدادی که وقوع آن می‌تواند موجودیت منطقه اقتصادی یورو را با مخاطره‌ی جدی روبرو کند.

از سوی دیگر کاهش رتبه اعتباری فرانسه و بریتانیا اهمیت ویژه‌ای دارد. فرانسه همچون آلمان از اصلی‌ترین قدرت‌های اقتصادی حوزه‌ی یورو محسوب می‌شود.

بحران در بریتانیا نیز می‌تواند بر اقتصاد بحرانی حوزه‌ی یورو و همچنین وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا تاثیرگذار باشد.

موسسه بین‌المللی مودیزچشم انداز ضعیف رشد اقتصادی انگلیس در سال‌های آینده را علت کاهش احتمالی رتبه بریتانیا اعلام کرده است. این کشور در حال حاضر از درجه‌ اعتباری AAA برخوردار است.

آسیب‌پذیری اقتصاد بریتانیا در برابر بحران مالی در حوزه‌ی یورو، از جمله عواملی است که موجب شده است کارشناسان چشم‌انداز اقتصادی بریتانیا را، به‌رغم رتبه اعتباری خیلی خوب امروز آن منفی ارزیابی کنند.

کد خبر 160689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز