پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با توافق‌های جدید برقی تهران و دمشق، دور جدید مذاکرات ایران، سوریه، عراق و لبنان برای ایجاد بزرگترین شبکه برق جهان اسلام از هفته آینده در تهران آغاز می‌شود

برق

به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید مذاکرات برقی جمهوری اسلامی ایران و سوریه از روز چهارشنبه 26 بهمن ماه در تهران آغاز شد که در نهایت منجر به امضای یک قرارداد جدید برقی بین این دو کشور شده است.
بر اساس توافق روز گذشته مجید نامجو و عماد خمیس وزیران برق و انرژی ایران و سوریه دو کشور قراردادی به منظور ساخت یک نیروگاه 450 مگاواتی به نام سویدیه امضا کردند که پیش بینی می‌شود این واحد نیروگاهی در مدت زمان 28 ماه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شود.

همچنین قرار است در جوار ساخت این نیروگاه برق یک پالایشگاه گاز به منظور تامین انرژی مورد نیاز نیروگاه سویدیه توسط گروه مپنا ساخته شود.

شبکه برق جهان اسلام راه‌اندازی شد

به گزارش مهر، پس از توافق اولیه چهار کشور اسلامی به منظور ساخت خط لوله یکهزار و کیلومتری گاز اسلامی، شب گذشته مقامات تهران- دمشق زمینه ساخت بزرگترین شبکه برق جهان اسلام را همفراهم کرده اند.

از این رو از هفته آینده دور جدید مذاکرات برقی ایران، عراق، سوریه و لبنان به منظور ایجاد شبکه برقی بین چهار کشور آغاز می‌شود که در صورت توافق نهایی امکان مبادله روزانه حدود یکهزار و 600 مگاوات برق بین این چهار کشور اسلامی فراهم می‌شود.

در حال حاضر ایران با راه اندازی خط انتقال کرخه- العماره از ظرفیت صادرات روزانه یکهزار مگاوات برق به عراق برخوردار است که با راه اندازی شبکه مشترک روزانه 500 مگاوات برق به سوریه و حدود یکصد مگاوات برق به لنان صادر خواهد کرد.

نقشه راه انرژی ایران- سوریه تدوین می‌شود

همزمان با توافق جدید ایران و سوریه برای مبادله برق و ساخت یک نیروگاه، بعد از ظهر امروز پنج شنبه 27 بهمن ماه هم یک سند جدید همکاری برقی بین این دو کشور اسلامی امضا خواهد شد.

به طوری که با توافق دو کشور امروز سند نقشه راه بلند مدت انرژی بین ایران و سوریه امضا می‌شود که با امضای این سند همکاری بین دو کشور زمینه توسعه همکاری های اقتصادی به ویزه در صنایع برق و انرژی بین تهران و سوریه فراهم می‌شود.

ایران 10 سال به سوریه خدمات برق صادر می‌کند

از سوی دیگر با توافق ایران و سوریه، قرارداد و موافقت نامه بلند مدت 10 سال با شرکت ایرانی مپنا برای ارائه برخی از خدمات فنی و مهندسی در تهران امضا شده است.

مطابق با این قرارداد 10 ساله گروه مپنا باید خدمات سرویس و نگهداری، تامین قطعات تبدیلی پروژه‌های گسترش نیروگاه‌های جندر، تشرین و سویدیه، آموزش کارکنان، نظارت و ارایه خدمتت لازم به منظور راه اندازی و احدهای تولید برق در نیروگاه‌های را تا یک دهه در اختیار طرف سوری بگذارد.

تغییرات فنی ایران در نیروگاه برق ایتالیایی‌ها

در نشست تهران، وزیر برق سوریه خواستار اعمال تغییرات فنی در یک نیروگاه گازی خود توسط ایران شده است.
به طوری که با موافقت ایران با این درخواست برقی سوریه، دو واحد نیروگاه گازی اجرا شده توسط شرکت ایتالیایی فیات آفیو با تهیه و نصب ژنراتور، توربین بخار و دیگر بخار و سیستم خنک کننده تبدیل به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شود.

همچنین دو ژنراتور موجود کنونی با ظرفیت 100 مگاوات برای هر کدام و نصب دو ژنراتور جدید (در صورت ضرورت) با توان ظرفیت در جهت اتصال آنها به شبکه برق سوریه توسط شرکت مپنا انجام می‌شود. این درخواست نیز مورد قبول طرف ایرانی بوده و دو طرف در جهت تحقق آن حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورند.

راه‌اندازی نیروگاه‌های برق بادی در سوریه

به گزارش مهر،و نصب و راه اندازی 20 واحد از توربین‌های برق بادی در سوریه با ظرفیت حدود 50 مگاوات توسط مپنا از دیگر توافق های برقی دو کشور در نشست تهران است.

این در حالی است که مقامات برقی دو کشور در تهران توافق کردند تیم‌های فنی و اقتصادی از ایران برای تهیه دفترچه شرایط فنی و مالی سرمایه گذاری بخش خصوصی در شبکه‌های برق در ولتاژ پایین (0.4 kw) همکاری لازم به عمل آورند.

راه‌ندازی سامانه پیشرفته کنتورخوانی در سوریه

طرف سوری و همتای ایرانی از همکاری دو جانبه در زمینه گسترش سیستم کنتورخوانی اتوماتیک از راه دور، کنتورهای مصرف برق و سیستم‌های طبق‌بندی مصرف انرژی برق در بخش‌های گوناگون شامل خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری استفاده از کنتورهای دیجیتالی چند منظوره دارای تعرفه‌های مختلف استقبال کرده اند.

از سوی دیگر طرف سوری خواستار همکاری طرف ایرانی در زمینه طراحی نرم افزارها و روش‌های تطبیقی مهندسی، محاسبه هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع برق در سطوح ولتاژ نیروگاه‌های اصلی با ولتاژهای مختلف به طور لحظه‌ای و روزانه شد.

در این راستا طرف ایرانی شرکت‌های توانمند به طرف سوریه‌ای معرفی خواهد کرد. نیاز به این همکاری به دنبال بازسازی ساختار بخش برق سوریه و تاسیس موسسه انتقال برق این کشور به وجود آمده است.

همچنین وزارت نیروی ایران در نشست تهران خواستار مساعدت طرف سوری برای کمک به شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با سوریه از جمله آذرآب، پارسیان و ایران ترانسفو و .. برای حل مسایل و مشکلات به وجود آمده در مسیر اجرای قراردادها در آن کشور شد.

در نهایت وزیران برق و انرژی کشور توافق کردند که با ایجاد یک کارگروه مشترک فنی برای پیگیری بندهای این یادداشت تفاهم تشکیل دهند. ضمن آنکه پس از پایان نشست تهران مقرر شد در مدت 2 دو ماه نسبت به معرفی نفرات خود اقدام شود.

کد خبر 160655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز