همشهری آنلاین: در اعتراض به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشورمان، سفیران چند کشور اروپایی به وزارت خارجه احضار شدند.

به گزارش ایسنا، سفیران کشورهای اسپانیا، ایتالیا و فرانسه از جمله افرادی بودند که صبح چهارشنبه به وزارت خارجه احضار شدند و تعدادی دیگر از سفرا نیز بعد از ظهر ادر وزارت خارجه حاضر و مراتب اعتراض رسمی کشورمان به آنها ابلاغ خواهد شد.

 برنارد فوشه، سفیر فرانسه در تهران پس از پایان دیدار خود با حسن تاجیک، مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: دراین دیدار آقای تاجیک پیامی را از سوی مقامات رسمی ایران برای مقامات فرانسه داشتند که این پیام مربوط به تحریم‌هایی است که در 23 ژانویه از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران وضع شده بود و در ضمن در این پیام اعلام شده که اتحادیه اروپا علیه ایران روش درستی را اتخاذ نکرده و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که درباره موضوعات اصلی مذاکره کند و روابط میان ایران و فرانسه در سطح خوب، مستمر و بازرگانی باقی بماند.

 سفیر فرانسه ادامه داد: من نیز در این دیدار جواب شخصی خود را اعلام کردم، زیرا باید منتظر پاسخ رسمی مقامات به این پیام بود. همه می‌دانند این تحریم‌ها به دلیل موضوعات هسته‌ای ایران وضع شده است. این موضوع نه تنها برای فرانسه بلکه برای جامعه جهانی مهم است. تاکنون جامعه جهانی مواضع خود را در 11 قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بیان کرده واین موضوع برای همه جدی است.

 وی خاطرنشان کرد: ما از سال‌های بسیار دور ایران را می‌شناسیم و روابط خوب و تاریخی با یکدیگر داریم و من اطمینان دارم که از طریق مذاکرات می‌توانیم زمینه توافق را برای طرفین فراهم کنیم.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی که چرا همواره رئیس‌جمهور فرانسه برخلاف کشورهای دیگر از گزینه نظامی استفاده می‌کند؟ گفت: ‌من فکر نمی‌کنم که تنها فرانسه درباره ایران گزینه نظامی را به کار می‌برد؛ بلکه واکنش‌های زیادی از جمله از سوی آمریکا به موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد.

 فوشه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به طور مثال کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا اگرچه از یک طرف مواضع تندی علیه ایران داشته اما همواره به حق ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی اذعان کرده، گفت: گزینه نظامی بهانه‌ای برای متقاعد کردن ایران نیست و ما از آن به عنوان بهانه استفاده نمی‌کنیم. خطر جدی درباره احتمال حمله نظامی علیه ایران وجود دارد بر همین اساس ما درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

 وی در ادامه اظهاراتش گفت: از سال‌های گذشته درباره مذاکرات صحبت کرده و خواهان مذاکرات جدی هستیم، حتی پیش از آن که گزینه نظامی مطرح شود ما نیز علاقه داریم که مذاکرات میان طرفین برقرار شود اما در مقابل ما سوالاتی داریم که باید به آنها پاسخ داده شود. من به دوستان ایرانی خود نیز گفتم که من خواهان بهبود روابط دو کشور هستم. ایران حقوقی دارد که ما بارها به آن‌ها تاکید کردیم، اما در مقابل تعهداتی نیز دارد.

 سفیرفرانسه در تهران در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه  از اسرائیل و هند سوالی ندارد؟ گفت:‌ایران عضو NPT است و تعهداتی دارد و موقعیت شما با آن‌ها متفاوت است.

 فوشه در پاسخ به این سوال که آیا به نظر نمی‌رسد که تحریم‌ها نفتی از نظر کارشناسی چندان واقعی نیست، تنها به جواب "نه" اکتفا کرد.

 همچنین سفیر فرانسه ادامه داد: ‌رئیس‌جمهور این کشور از ماه آگوست سال گذشته بارها اعلام کرده که فرانسه آمادگی دارد که از هرگونه حمله نظامی جلوگیری کند و همه کاری انجام می‌دهد که دوستان ایرانی را قانع کند که مذاکرات جدی را آغاز کند. موضع فرانسه عوض نشده است.

 وی ادامه داد: ایران عضو NPT است حقوقی داشته و در مقابل تعهداتی نیز دارد ما در مقابل هیچ‌گونه برنامه‌ پنهانی نداشته وشفاف می‌خواهیم که براساس نامه اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا با ایران مذاکره کنیم. ما منتظر واکنش نسبت به نامه رسمی اشتون هستیم. امیدواریم در آینده نزدیک مذاکرات آغاز شود.

 سفیر فرانسه در تهران درباره ایجاد مشکلاتی برای کشورهای اروپایی به دلیل اعمال تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: به طورحتم این تحریم، فشارهایی را بر کشورهای اروپایی وارد خواهد کرد، اما ما باید راهی درباره موضوع هسته‌ای ایران پیدا کنیم.

کد خبر 160601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز