سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر کار خود را آغاز کرد. بخش بین‌الملل این جشنواره با اجرای گروه‌های موسیقی سوئد و سوئیس عصر دیروز در تالار ایوان شمس تهران آغاز به کار کرد.

جشنواره موسیقی فجر

گروه های موسیقی «بازار بلو» و «روئین» از سوئد و سوئیس دیروز از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ در تالار ایوان شمس تهران به اجرای برنامه پرداختند. همچنین گروه های موسیقی «تریو کالین ولون» و روئین از سوئیس و سوئد امروز از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ روی صحنه خواهند رفت. گروه های موسیقی «بازار» و تریوکالین ولون از دیگر گروه‌های بخش بین‌الملل جشنواره هستند که چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ روی صحنه می‌روند.اما اجرای دیگر گروه های موسیقی بازار و بازار بلو از سوئیس و سوئد پنجشنبه ۲۷ بهمن ماه از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ خواهد بود. آلمان و سوریه با دو گروه موسیقی «اشتفان میکوس» و «کوارتت مقام» در روزهای جمعه ۲۸ بهمن‌ماه و شنبه ۲۹ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱ روی صحنه خواهند رفت. گروه موسیقی «اولک بویکا» از دیگر‌گروه‌های خارجی اوکراینی است که در این دوره از مسابقات در بخش تکنوازی گیتار، پنجشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

پیام دبیر

حسن ریاحی دبیر جشنواره بیست‌وهفتم موسیقی فجر دیروز همزمان با آغاز جشنواره، پیامی منتشر کرد. ریاحی در پیام خود نوشته است: بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با هدف ترویج و حمایت از موسیقی متعهد و نیز جذب موسیقی‌دانان جوان از اردیبهشت ماه سال‌جاری فعالیت خود را در امر اطلاع‌رسانی، دعوت، بررسی و گزینش آثار ارسالی آغاز کرد و براساس آمارهای موجود، موفق به کسب نتایج مطلوب و قابل اعتنایی نیز شد. استقبال فزاینده کارشناسان و موسیقی‌دانان جوان نسبت به ادوار گذشته حکایت از انتخاب مسیری درست و متکی به مطالعات دقیق و تخصصی در سال‌جاری دارد که با تلاش و یکپارچگی همه همکاران در شوراهای سیاستگذاری و کمیته‌های ارزیابی و نهادهای گوناگون و ذی‌ربط حاصل شده است.

درنظر داشته‌ایم که توجه ویژه برگزار‌کنندگان این دوره از جشنواره موسیقی فجر به قشر جوانان، موجب غفلت از تجربیات پیشکسوتان نشود و به همین منظور داورانی خبره با گرایش‌هایی متنوع در زمینه موسیقی ایرانی، موسیقی سنتی، موسیقی آکادمیک و کلاسیک، موسیقی پاپ و غیره دعوت به همکاری شدند تا این هدف نیز محقق شود. مجموعه مطالعات، رایزنی‌ها و سیاست‌های اعمال شده در این دوره سبب شده است که جشنواره‌ای متنوع با ارائه آثاری فراگیر و جوان‌گرا در بخش‌های هم سرایی، ارکسترهای متعدد سمفونیک، ارکستر موسیقی ملی، ارکستر مجلسی، موسیقی کودک، موسیقی پاپ، موسیقی محلی، آنسامبل‌های مختلف(اعم از کوارتت، تریو، دوئت)، موسیقی عرفانی و غیره به علاقه‌مندان و اصحاب هنر پیشکش شود. این جشنواره به سمینارها و کارگاه‌های آموزشی و گفت‌وگوهای تخصصی نیز عنایت خاص داشته و با گنجاندن این نشست‌های آموزشی در جدول نهایی برنامه‌های خود، از پرداختن به آن استقبال کرده است. امیدوارم همه همکارانم با عنایت پروردگار متعال در برگزاری بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر سربلند و روسفید باشند.

هیأت داوران

اما اسامی هیأت داوران بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز دیروز در شاخه‌های کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی و آهنگسازی اعلام شد. مطابق اعلام روابط عمومی این جشنواره، رضا شفیعیان، نصرالله ناصح‌پور، داریوش پیرنیاکان داوری بخش رقابتی کلاسیک ایرانی، آذین موحد، رافائل میناسکانیان و اکبر محمدی داوری بخش رقابتی کلاسیک غیرایرانی، مهدی شمس نیکنام، رازمیک اوحانیان و اسفندیار قره‌باغی داوری بخش رقابتی آواز جمعی، شاهین فرهت، محمدرضا تفضلی، کیاوش صاحب‌نسق، محمد سریر و علیرضا مشایخی داوری بخش آهنگسازی کلاسیک غیرایرانی و پایان‌نامه‌ها، کیوان ساکت، آذر هاشمی، علی‌اکبر قربانی، شهرام توکلی و فرهاد برنجان داوری بخش آهنگسازی ایرانی با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی را برعهده دارند.بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر 24 تا 30 بهمن ماه به دبیری «حسن ریاحی» در تهران، قزوین، کرج، یاسوج، گرگان و شیراز برگزار می‌شود.

کد خبر 160415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز