همشهری آنلاین: چین از اتحادیه عرب خواست تا میانجی‌گری سیاسی خود در سوریه را ادامه دهد اما در عین حال با پیشنهاد این اتحادیه مبنی بر اعزام نیروهای صلح‌بان مشترک سازمان ملل- اتحادیه عرب به سوریه مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه عرب روز یکشنبه اعلام کرد: گفت‌وگوهای خود با مخالفان در سوریه را آغاز می‌کند و از آنها حمایت کامل مالی به عمل خواهد آورد و همچنین از سازمان ملل می‌خواهد تا نیروهای صلح‌بان خود را به همراه نیروهای صلح‌بان اتحادیه عرب به این کشور اعزام کند.

لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص پیشنهاد اعزام صلح‌بانان از سوی اتحادیه عرب اظهار داشت: چین از اتحادیه عرب می‌خواهد که میانجی‌گری سیاسی خود در روسیه را ادامه دهد. ما معتقدیم سازمان ملل باید بر اساس اصول و اهداف منشور سازمان ملل و نرم‌های حاکم بر روابط بین‌الملل، به طور سازنده برای حل‌وفصل صلح‌آمیز مساله سوریه اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: اقدام سازمان ملل باید منجر به کاهش تنش‌ها در سوریه و منجر به گفت‌وگوی سیاسی برای حل‌وفصل اختلافات در این کشور شود نه اینکه مساله پیچیده‌تر شود.

سوریه و چین در ماه جاری میلادی با مخالفت با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه دولت سوریه خشم غربی‌ها را برانگیختند. از آن زمان به بعد چین با گروه هماهنگی ملی برای تغییر دموکراتیک- یکی از گروه‌های اپوزیسیون در سوریه- در پکن گفت‌وگو کرده است.

این گروه مخالف دخالت نظامی خارجی در سوریه است و از سیاست چین مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورها حمایت می‌کند.

پکن همچنین اعلام کرده مساله اعزام نماینده به خاورمیانه برای حل‌وفصل مناقشه سوریه را مدنظر قرار داده است.

روسیه چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه خود را به دمشق فرستاد.

وزیر خارجه چین اظهار داشت: موضع چین این است که تمامی گروه‌ها در سوریه از جمله دولت و گروه‌های مخالف باید از طریق گفت‌وگو و یک روند سیاسی جامع مناقشات را حل‌وفصل کنند.

وی افزود: چین از اقدامات جامع بین‌المللی که در راستای موضع چین هستند حمایت می‌کند.

لاوروف:اعزام نیروهای حافظ صلح مشروط به آتش بس و موافقت دمشق است

در همین حال وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه مساله اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه در دست بررسی است، تاکید کرد که این مساله ابتدا باید با موافقت دمشق همراه باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در مسکو، گفت: مسکو از آغاز گفت‌وگوهای همه جانبه در سوریه حمایت می‌کند و برای حل و فصل سیاسی مسائل این کشور آنگونه که ملت سوریه را راضی کند، تلاش می‌کند.

وی در ادامه عنوان داشت: خشونت‌ها از سوی هر کس در سوریه باید متوقف شود و این چیزی است که قبل از هر چیز باید در سوریه محقق شود.

سرگئی لاوروف در ادامه با اشاره به تصمیم جدید اتحادیه عرب مبنی بر اعزام نیروهای حافظ صلح مشترک این اتحادیه با سازمان ملل به سوریه عنوان داشت: این مساله هم اکنون در دست بررسی است اما قبل از هر چیز باید کشور میزبان یعنی سوریه با آن موافقت کند.

وی ادامه داد: اول باید صلحی وجود داشته باشد تا حافظان صلح بتوانند از آن حفاظت کنند. پس باید اول خشونت‌ها متوقف شود و آتش‌ بس در سوریه محقق گردد. متاسفانه گروه‌های مسلح در سوریه از فرماندهی واحدی برخوردار نیستند و باید شرایط و مکانیزمی فراهم شود تا بتوان بر این گروه‌ها بیشتر تاثیر گذاشت.

سرگئی لاوروف در خصوص کنفرانس گروه "دوستان سوریه" که قرار است 24 فوریه ( اسفند) در تونس برگزار شود، گفت: اگر در این نشست همه طرف‌های موجود در سوریه حضور داشته باشند نشست موفق خواهد بود اما اگر تنها مخالفان در آن شرکت کنند یقینا دستاوردی نخواهد داشت و این چیزی نیست که اتحادیه عرب انتظار آن را دارد.

وزیر امور خارجه روسیه در پایان گفت: در دیدار اخیر با مقامات سوریه مساله اختیار دادن به فاروق الشرع، معاون بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای مذاکره با مخالفان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بشار اسد به ما این اطمینان را داد که به معاون خود اختیار کامل داده تا با مخالفان مذاکرات را آغاز کند و این فرصت خوبی برای مخالفان در سوریه محسوب می‌شود البته اگر آنها خواستار اصلاحات و مذاکره هستند.

در این دیدار عبدالله بن زاید نیز با تاکید بر گسترش روابط میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه گفت: ما روابط گسترده‌ای با روسیه داریم اما اختلاف‌هایی نیز وجود دارد.

وی درخصوص تصمیمات اخیر اتحادیه عرب نیز عنوان داشت: اجرای این تصمیمات نیازمند تلاش و وقت بیشتر است اما ما هر نوع خشونت‌ و کشتار را رد می‌کنیم.

وزیر امور خارجه امارات ادامه داد: هر دولتی وظیفه دارد از شهروندان خود دفاع کند و این وظیفه جامعه جهانی نیز هست که امنیت جهان را حفظ کند اما متاسفانه ما شاهد آن بودیم که هر دوی این نهادها در سوریه ناکافی عمل کردند.

وی در ادامه عنوان داشت: شورای امنیت پاسخ مثبتی به تلاش‌های اتحادیه عرب در خصوص سوریه نداد و دولت سوریه نیز کماکان به خشونت‌های خود ادامه می‌دهد.

عبدالله بن زاید در پایان عنوان داشت: اتحادیه عرب به این نتیجه رسیده که ارتباط و ادامه کار با دولت سوریه دیگر فایده‌ای ندارد و باید ارتباط‌ها با مخالفان در سوریه گسترش یابد. گسترش روابط با مخالفان و حمایت از آنها به معنی حمایت نظامی و یا دخالت نظامی نیست بلکه به معنی حمایت سیاسی، اقتصادی و تلاش برای ایجاد هماهنگی میان مخالفان دولت سوریه است و اگر دولت سوریه به اقدامات کنونی‌اش پایان دهد اتحادیه عرب نیز می‌تواند در تصمیمات خود در قبال این کشور تجدیدنظر کند.

کد خبر 160375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز