همشهری‌آنلاین: شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیش رو در انتخابات مجلس نهم، ارائه لیست نامزدهای مرتبط با جریان اصولگرایی در میان سیاسیون کشور است.

به گزارش همشهری آنلاین، اینکه لیست واحد و متحد اصولگرایان نتیجه و مشارکت بهتر و موثرتری را در انتخابات رقم خواهد زد یا ارائه لیست‌های متعدد و متکثر از سوی جریان‌ها و گروه‌های مختلفی که زیر پرچم اصولگرایی فعالیت می‌کنند، از ابتدا هم یکی از داغ‌ترین و چالش‌برانگیز‌ترین بحث‌های حاشیه انتخابات این دوره بوده است.

اصولگرایان به منظور ایجاد وحدت و ائتلافی شایسته میان خود، و صف آرایی یکپارچه مقابل جریان اصلاح طلب و نیز طیف انحرافی، با محوریت چهره توانمند و متعادلی چون آیت الله مهدوی کنی دست به ایجاد جبهه متحد اصولگرایان زدند تا از این طریق زمینه را برای ایجاد لیست واحد در انتخابات مجلس نهم فراهم کنند.

جبهه متحد؛ تجربه جدید برای وحدت فراگیر اصولگرایان

شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان از دو کمیته تشکیل شد که یک کمیته به نام «هیات داوری» و کمیته دیگر به نام «هیات اجرایی» یا همان 7+8 فعالیت می‌کند. این دو تحت هدایت حضرت آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و نیز حضرت آیت الله یزدی دبیر کل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار دارند.

 «سید هاشم حسینی بوشهری» نایب رئیس جامعه‌ مدرسین، «عباس کعبی» عضو جامعه‌ مدرسین‌ و حقوقدان شورای نگهبان، «سید رضا تقوی» عضو جامعه روحانیت مبارز، «محمد حسن ابوترابی فرد» نائب رئیس مجلس هشتم و عضو جامعه روحانیت مبارز، «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبرى در امور بین الملل و همچنین «غلامعلی حداد عادل» رئیس مجلس هفتم و نماینده مجلس هشتم، و «حبیب الله عسگراولادی» دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در جایگاه اعضای هیئت داوری در جبهه متحد قرار دارند.

هیئت اجرایی نیز شامل «حسین فدایی» نماینده مردم تهران در مجلس هفتم و هشتم، «علیرضا زاکانی» دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب و نماینده مجلس هفتم و هشتم، «محمدرضا باهنر» دبیر کل جامعه مهندسین و نماینده مجلس در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم است. «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه در دولت نهم و دهم، «سیدمهدی خاموشی» رییس سازمان تبلیغات اسلامی و «کاظم جلالی» نماینده مردم تهران در مجالس ششم، هفتم و هشتم نیز از دیگر اعضای هیئت اجرایی جبهه متحد اصولگرایان هستند.

جبهه متحد از تابستان فعالیت جدی خود را آغاز کرد و اواسط آبان ماه نیز با برگزاری اولین نشست خبری، فعالیت رسمی این جبهه کلید خورد.

جبهه متحد از آغازین قدم‌های خود، بر اتحاد میان اصولگرایان و تلاش برای ارائه یک لیست واحد در انتخابات مجلس نهم تأکید داشت و تمام اصولگرایان را به حرکت در مسیر واحد و پرهیز از تلاش برای ارائه لیست‌های جداگانه دعوت کرد. اما از‌‌ همان ابتدا برخی مسیر دیگری را انتخاب کردند و با ایجاد جبهه یا جبهه‌های جدید، خبر از امکان ارائه چند لیست از سوی اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم دادند.

سرشناسترین این افراد، طیفی بودند که از همان ابتدا حرکتی موازی با جبهه متحد را سازمان دادند. افرادی چون حسینیان، آقا تهرانی، زارعی و رسایی که تحت حمایت صادق محصولی به نوعی همان ستادهای رایحه خوش خدمت را بازسازی کردند. گو اینکه یادآور می شدند که میان احمدی نژاد و جریان انحرافی تفکیک قائلند. این گروه که به «گروه محصولی» هم در رسانه ها مشهور شد، نام «جبهه پایداری» را برای خود انتخاب کرد و علیرغم دعوت های متعدد آیت الله مهدوی کنی برای پیوستن به جبهه متحد و معرفی نمایندگان خود، به این فرایند جمعی اصولگرایان نپیوست.

گروه پایداری تاکید مکرری بر محوریت آیت الله مصباح یزدی داشت، علیرغم اینکه ایشان محوریت خود را تکذیب و البته آشکارا چهره های حاضر در جریان پایداری را تائید و ضمنا به وحدت تشویق می کردند.

در میانه راه؛ جزوه ای 80 صفحه ای از جریان پایداری منتشر شد که در آن ضمن سوء استفاده های گروهی از سخنان غیر مستندی از رهبر معظم انقلاب، توهین هایی به حضرت آیت الله مهدوی کنی و گروههای حاضر در جبهه متحد بویژه ایثارگران و رهپویان و نیز رئیس فعلی مجلس و شهردار تهران صورت گرفته بود.

افشا و انتشار این جزوه که به «بولتن تخریبی» مشهور شد، موجی از واکنش های منفی اصولگرایان را برانگیخت. اگر چه لنکرانی سخنگوی پایداری و سایر اعضای این گروه هم انتساب این بولتن به خود را نفی می کردند و هم محتویات آن را تائید!

 در روزهای اخیر خبر رد صلاحیت حمید رضا رسایی عضو گروه پایداری منتشر شده بود که توسط وی تکذیب شد.

پیش شرط گذاری برای وحدت!

ششمین روز مرداد ماه 90 ، شاخه‌ای جدید در میان اصولگرایان با نام «جبهه پایداری» تشکیل شد. این جبهه شامل شماری از وزرای سابق دولت محمود احمدی‌نژاد، جمعی از اعضاء فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس و تعدادی از سیاستمداران و روحانیون است.

«مرتضی آقاطهرانی» و «باقری لنکرانی» هر یک به تربیت در جایگاه دبیر و سخنگوی جبهه پایداری قرار دارند و افرادی همچون «محمد سلیمانی»، «مسعود میرکاظمی»، «زهره طبیب‌زاده»، «سید مهدی هاشمی»، «ناصر سقای بی‌ریا»، «فاطمه آلیا»، «حمید رسایی» و کوچک‌زاده نیز اعضای این جبهه را در تهران تشکیل می‌دهند.

در ابتدای امر، احتمال می‌رفت که این جبهه در مسیر وحدت با جبهه متحد قدم بردارد و سخنی از ارائه لیست جداگانه به میان نیاید اما پس از گذشت مدتی کوتاه، جبهه پایداری برای حضور و عضویت در جبهه متحد اصولگرایان پیش شرط‌هایی را بیان کردند و از مخالفت خود در مورد عضویت نمایندگان علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف در این کمیته سخن گفتند.

از سوی دیگر این جبهه در نامه‌ای خطاب به جبهه متحد اصولگرایان نوشت: «ما شرایط خود را گفته‌ایم و این جبهه متحد اصولگرایی است که می‌تواند با محقق شدن شروطی که تعیین کرده‌ایم ما را انتخاب کند یا نکند».

پیش شرط‌هایی حذفی که موجب شدند با وجود تلاش‌های آیت الله مهدوی کنی جبهه متحد اصولگرایان، سرانجام وحدت میان اعضای جبهه پایداری و جبهه متحد ایجاد نشود و این جبهه نیز سرانجام در دهمین روز بهمن ماه، خبر از ارائه لیست جداگانه برای حضور در انتخابات مجلس نهم داد.

 جبهه ایستادگی؛ از وحدت تا ارائه لیست جداگانه در انتخابات مجلس نهم

 جبهه ایستادگی هم به عنوان یکی از شاخه‌های اصولگرایی، مدتی  است که در عرصه فعالیتهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعال شده است.

جبهه ایستادگی ایران اسلامی اعلام کرد که با حضور شخصیت‌های سیاسی، انقلابی و فرهنگی و احزاب و تشکلهایی همچون جبهه حامیان ولایت، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی، جمعیت جوانان انقلاب اسلامی، جمعیت پیروان حضرت زینب (س)، حزب سبز، حزب نیک اندیشان ایران اسلامی، انجمن بین المللی جنبش ضد صهیونیستی، مجمع اسلامی آرمان ملت ایران، خدمتگزاران ایران اسلامی و همچنین حزب اسلامی ایران زمین تشکیل شده است.

از جمله اعضای این جبهه می‌توان به نام «حجت‌الاسلام حبیبی» دبیر کل جبهه ایستادگی ایران اسلامی، «حجت الاسلام سید محمود علوی» رئیس شورای عالی این جبهه، «حسن بیادی» سخنگو و همچنین «حسین کنعانی» عضو شورای مرکزی جبهه ایستادگی اشاره کرد.

این جبهه اواخر تیر ماه با برگزاری نشست خبری، فعالیت رسمی خود را برای انتخابات مجلس نهم آغاز کرد. جبهه ایستادگی، ابتدا بر وحدت با جبهه متحد تأکید داشت تا جایی که علوی در سمت رئیس شورای عالی این جبهه گفت: «معتقدیم که باید به لیست واحد برسیم از این رو لیست جداگانه‌ای ارائه نمی‌دهیم.»

اما این روند تا بهمن ماه - زمانی که ظاهرا رایزنی‌ها با جبهه متحد به نتیجه مثبتی ختم نشد- شکل دیگری به خود گرفت و کم کم زمزمه ارائه لیست جداگانه از سوی جبهه ایستادگی به گوش رسید و سرانجام این جبهه به دلایلی که آن را قبول نکردن پیش شرط‌های جبهه ایستادگی از سوی جبهه متحد نام برده است، دست به ارائه لیست جداگانه زد.

 در روزهای اخیر اعلام شد که صلاحیت حجت الاسلام علوی رئیس شورای عالی این جبهه از سوی شورای نگهبان رد شده است.

 تشکیل جبهه منتقدان دولت در چند قدمی انتخابات مجلس نهم

در آخرین روزهای باقی مانده به انتخابات مجلس نهم، پس از اعلام لیست نهایی جبهه متحد در تهران و غائب بودن نام افرادی همچون» علی مطهری «،» حمیدرضا کاتوزیان «و» علی عباسپور «در این لیست ۳۰ نفره، موجب شد تا شاهد تولد جبهه‌ای دیگر در میدان رقابت مجلس نهم باشیم.

 جبهه منتقدان دولت - که بعدا به عنوان» صدای ملت «تغییر نام داد- با سر لیستی علی مطهری، ریاست عباسپور و سخنگویی کاتوزیان در کمتر از ۱۰ روز فعالیت خود را آغاز کرده است و تصمیم دارد با لیست جداگانه‌ای در انتخابات شرکت کند.

جبهه ای که به قول مصباحی مقدم ممکن است بدلیل حضور چهره صریح اللهجه ای چون علی مطهری آرای خفته تهران را بیدار کند و حتی گوی سبقت را از چهره های مطرح فهرست جبهه متحد برباید!

در روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر مذاکره و حضور برخی چهره های مستقل یا نزدیک به جبهه پیروان که از لیست جبهه متحد بازماندند، برای حضور در فهرست علی مطهری افرایش یافته است.

  جبهه بصیرت و بیداری؛ پنجمین مسیر انتخاباتی اصولگرایان

پس از اعلام موجودیت جبهه صدای ملت - در کمتر از یک روز - رسانه‌ها خبر از شروع فعالیت رسمی جبهه بصیرت و بیداری، این بار با دبیرکلی شهاب الدین صدر دادند.

جبهه بصیرت و بیداری اسلامی ظاهرا حاصل ائتلاف برخی انجمن‌ها نظیر انجمن اسلامی پزشکان ایران، انجمن اسلامی فرهنگیان ایران، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی دانشجویان، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، حزب اعتدال‌طلبان ایران اسلامی، حزب اسلامی ایران زمین، انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا، ژاپن، انگلستان، جمعیت پیروان ولایت مطلقه فقیه، کانون اسلامی جوانان ایران، جمعیت جهادگران ولایی، جمعیت اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی فرهیختگان ولایی است.

این جبهه با ارائه لیست جداگانه که شامل برخی از اعضای جبهه پایداری، جبهه ایستادگی و جبهه متحد اصولگرایان نیز می‌شود، در تلاش است تا سهم دلخواه خود را در انتخابات مجلس نهم کسب کند.

در عین حال محوریت این جبهه نوپدید با شهاب الدین صدر است که بر اساس گزارش رسانه ها صلاحیت وی هم توسط شورای نگهبان احراز نشده است.

در واقع، پس از انتشار لیست نهایی جبهه متحد اصولگرایان، گویا زمینه‌ای فراهم شد تا در آخرین روزهای باقی مانده تا انتخابات مجلس نهم جبهه‌های مختلفی متولد شوند و هر یک دست به ارائه لیست جداگانه‌ای بزنند. لیست‌های جداگانه‌ای که برخی هم تولد آن‌ها را عاملی بر سرازیر شدن رأی‌ها به سبد جریان انحرافی می‌دانند.

جبهه اصولگرایی یکی است و جریانهای نوظهور و مدعی اصولگرایی چندین. اگر عده ای این جریانها را وحدت شکن می دانند، چه بسا خود آنان رفتارشان را رقابت آفرینی بنامند.

به هر حال حسن فهرست های متعدد و شفاف، وزن کشی اقبال افکار عمومی به آنهاست که فقط در کار زار انتخابات سالم و رقابتی بدست خواهد آمد.

کد خبر 160365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز