پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد مدیاتور، دارویی که براس استفاده بیماران دیابتی مورد تایید قرار گرفته است، و به طور گسترده‌ای در فرانسه به عنوان داروی کمکی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گرفت، "احتمالا" باعث مرگ دست کم ۱۳۰۰ نفر شده است.

mediator

به گزارش خبرگزاری فرانسه محمود زوریک از انستیتو بهداشتی و پزشکی ملی فرنسه (اینسرم)،سرپرست این پژوهش، می‌گوید حدود 3100 نفر در طول 33 سال گذشته که این دارو در بازار بوده است، به خاطر مصرف آن در بیمارستان بستری شده اند.

او می‌گوید با این حال این ارقام ممکن است بسیار "کمتر از حد واقعی باشد."

به گفته زوریک به این بررسی تخمین می‌زند که در سال 2010 میزان مرگ و میر ناشی از این دارو به 1000 تا 2000 نفر رسیده است.

داروی "مدیاتور" (Mediator) با نام ژنریک "بنفلورکس" (benoflurex) در ابتدا برای کاهش دادن میزان چربی خون مورد تایید قرار گرفت چون که ادعا بر این بود که این دارو به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

اما این دارو همچنین اشتهار را مهار می‌کند و در نتیجه استفاده رسمی دوم این دارو کمک به افراد دیابتی چاق برای کاهش وزن بود.

اما در واقع این دارو به طور گسترده‌ای برای افراد غیردیابتی که می‌خواهند لاغر شوند، نیز تجویز می‌شود.

مدیاتور در سال 2009 از بازار اروپا خارج شد، زیرا شواهدی به دست آمده بود که این دارو باعث آسیب دریچه‌های قلب می‌‌شود و به فشار خون بالای ریوی می‌انجامد.

داده‌های اصلی در این باره از نظام بیمه بهداشت ملی فرانسه به دست آمده است که نشان می‌داد در سال 2006 بیش از 300 هزار نفر از این دارو مصرف کرده‌اند.

بر اساس این داده‌ها تا پیش از خارج شدن این دارو از بازار فرانسه 145 میلیون بسته از آن به فروش رسیده است.

عوارض مدیاتور پس رسوایی درباره داروی ضدچاقی مشابه، فن‌فلورامین، در اواخر دهه 1990 مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر 159972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز