اعظم محمودوند: به کودکتان غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی بدهید. نان گندم سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌های تازه بدنش را تقویت می‌کنند و باعث افزایش رشد موهای براق و سالم وی نیز می‌شوند.

کودک

آیا جزو آن دسته از کسانی هستید که خودشان موهای نوزادان یا خردسالانشان را نمی‌شویند زیرا می‌ترسند به آنها آسیب برسانند؟ آیا از روش‌های مراقبت از موهای نوزادان آگاه هستید؟ ملایمت، کلید اصلی مراقبت از موی نوزادان است؛ هر اقدامی که انجام می‌دهید باید به آرامی و با ملایمت انجام شود زیرا در غیر این صورت، واقعا ممکن است به آنها آسیب بزنید. بنابراین با ما همراه شوید تا روش‌های مراقبت از موهای نوزادان و خردسالان را مرور کنیم و ابزار مورد نیاز هر کدام را معرفی کنیم.

نحوه شستن موهای نوزاد

آسان‌ترین روش این است که ضمن بغل کردن نوزاد، وی را با ملایمت و به پشت درون وان بخوابانید.
ممکن است نوزاد به علت قرار گرفتن به پشت، وحشت‌زده شود‌اما همواره به آرامی و با ملایمت با او صحبت کنید تا احساس آرامش کند.

از فشار آوردن روی نقطه نرم فرق سر نوزادان خودداری کنید

ضمن حرکت دادن دستتان در یک جهت با ملایمت موهای نوزاد را بشویید. آب را دور از صورت نوزاد بریزید. حالت خوابیده باعث می‌شود که آب روی صورت نوزاد ریخته شود. ممکن است چند ناحیه قرمز رنگ و پوسته‌دار روی پوست سر نوزاد مشاهده شود. نگران نباشید و تنها به پزشک مراجعه کنید. با این حال در صورت شستن سر نوزاد با یک شامپوی ملایم این عارضه نیز بهبود پیدا می‌کند.

انتخاب شامپوی مناسب

شامپوی نوزاد باید حاوی ملایم‌ترین ترکیبات باشد؛ به‌طوری که موجب هیچ نوع تحریک و ناراحتی پوستی در نوزاد نشود و در صورت تماس با چشم‌های او نیز سوزش ایجاد نکند.
شامپوهایی وجود دارند که به هیچ وجه ناراحتی و سوزش ایجاد نمی‌کنند؛ همواره قبل از خرید شامپو به این نکته توجه کنید.

چگونگی مراقبت از موی خردسالان

با توجه به وفور انواع و اقسام محصولات مراقبت از مو در بازار، مراقبت از موهای خردسالان می‌تواند گیج کننده و دشوار باشد. به عنوان یک پدر یا مادر ممکن است از خود بپرسید که از کدام محصولات استفاده کنیم و آیا برای تهیه جدیدترین محصولات کودک در بازار اقدام کنیم یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر به نکات زیر توجه کنید.

تعیین نوع مو

قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید محصولات مناسب برای موی کودکانتان، باید نوع موی آنها را بشناسید. اگر مویشان در پایان روز کدر، چرب و ژولیده به نظر می‌رسند، احتمالا دارای موهای ظریف و چرب هستند. در صورتی که موهایشان خشن و فرفری است، احتمالا دارای موی زبر، مجعد و خشک هستند.

به مدت یک تا دو هفته موهای فرزندان خود را تحت نظر بگیرید و مشاهداتتان را در مورد نوع موهای آنها یادداشت کنید. از آنجا که محصولات مو براساس نوع مو ساخته می‌شوند، این‌امر به شما در انتخاب محصولات مناسب برای کودکانتان کمک می‌کند.

انتخاب محصولات مناسب

محصولاتی را انتخاب کنید که متناسب با نوع و مدل موهای فرزندتان است. در صورتی که تصمیم گرفته‌اید موهای پسرتان را مدل آلمانی کوتاه کنید احتمالا به هیچ نوع محصول آرایشی خاصی نیاز نخواهید داشت. حال آنکه در صورتی که دخترتان دارای موهای نازک و چرب و مدل کوپ است باید شامپوها و حالت‌دهنده‌های مخصوص موهای چرب را انتخاب کنید؛ به‌طوری که در طول روز مدل موهایش به هم نریزد.
اگر موهای فرزندتان مجعد و خشک است، از روغن‌های گیاهی ارگانیک، شامپوها و حالت‌دهنده‌های مرطوب‌کننده مو استفاده کنید که می‌تواند مانع از وز شدن موهایش شود.

انتخاب یک برنامه روزانه

باید یک برنامه مراقبت از مو را در مورد وی اجرا کنید. اگر فرزندتان دارای موهای بسیار خشک و مجعد است، ممکن است موهایش در هفته به یک یا دو بار شست‌و‌شو با شامپو نیاز داشته باشد.

حال آنکه، احتمالا یک کودک با موهای چرب باید هر روز موهایش با شامپو شسته شود. بهتر است موهای کودکتان را به آرامی و با یک حوله خشک کنید و تا حد‌امکان از سشوار استفاده نکنید زیرا به شدت به موهایش آسیب می‌زند.

لوازم مورد نیاز

شامپوی ملایم
نرم‌کننده و حالت‌دهنده ملایم
شانه یا برس

توصیه‌های مهم

موهای فرزندنتان را با یک شامپوی ملایم بشویید. به منظور شاد و مفرح شدن این مرحله به خردسالان اجازه دهید هر شامپویی را که میل دارند انتخاب کنند. شامپوهای بچه در رنگ‌ها و رایحه‌های گوناگون عرضه می‌شوند که البته باعث سوزش چشم‌ها نیز نمی‌شوند.

از نرم کننده برای موهای فرزندتان استفاده کنید. می‌توانید از یک نرم کننده که نیاز به آبکشی دارد یا از یک نرم کننده ماندگار که پس از حمام و قبل از‌شانه زدن موها روی آنها اسپری می‌کنید، استفاده کنید. نرم‌کننده‌ها موجب نرم و براق شدن موها می‌شوند و ‌شانه کردن موهای کرک و گره‌دار را آسان‌تر می‌کنند. به جای نرم‌کننده قوی همیشه از یک نرم‌کننده ملایم برای کودکان استفاده کنید.

به بچه‌ها اجازه دهید که موهای خود را‌شانه کنند. این اقدام به آنها ‌امکان می‌دهد که میزان فشار و کشش وارده بر موهایشان را کنترل کنند و به آنها القا می‌کند که مهم هستند.

خردسالان اغلب هنگام ‌شانه شدن موهایشان احساس ناراحتی و درد می‌کنند و این ‌امر مانع لذت بردن آنها از این روال بهداشتی می‌شود. اگر بدون کشش، کرک‌های مویشان باز نمی‌شود، از نرم‌کننده یا اسپری بازکننده گره موی بیشتری استفاده کنید.
به کودکتان غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی بدهید. نان گندم سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌های تازه بدنش را تقویت می‌کنند و باعث افزایش رشد موهای براق و سالم وی نیز می‌شوند.

شانه، برس و لوازم جانبی زیبا بخرید تا آنها رفته‌رفته به مراقبت و آراستن مو علاقه‌مند شوند. به کودک خردسالتان اجازه دهید که این اجناس را خود انتخاب کند.

هنگام حمام کردن کودک می‌توانید موهای آغشته به نرم کننده او را قبل از آبکشی ‌شانه بزنید. برای موهای خیس تنها از یک ‌شانه استفاده کنید.

از ‌شانه کردن مفرط موهای کودکتان خودداری کنید.‌ شانه کردن بیش از حد موجب شکنندگی مو‌ خواهد شد؛ صرفا چند ضربه برای باز کردن گره‌های مو کافی است.

نحوه صحیح برس زدن

گاهی موهای خردسالان به شدت به هم گره می‌خورند و ممکن است در صورت برس زدن نامناسب این حالت بیشتر شود. موهای کودکتان می‌تواند در صورت دراز کشیدن طولانی مدت در رختخواب به علت بیماری یا خواب نیز گره بخورند.

موهای مجعد و فرفری می‌توانند به آسانی گره بخورند. شما می‌توانید هنگام برس زدن موهای فرزندتان از محصولات مرطوب کننده و گره بازکن استفاده کرده و به‌علاوه با صرفه‌جویی در وقتتان از ناراحتی و درد این روند نیز بکاهید. این محصولات همچنین از گره خوردن بیشتر موهای کودکتان در آینده نیز پیشگیری می‌کنند.

وسایل مورد نیاز

حوله
نرم‌کننده
اسپری بازکننده گره و پیچ‌خوردگی مو

شانه دندانه‌درشت
برس
اسپری ضدوز مو

توصیه‌های مهم

موهای کودک را زیر دوش یا زیر شیر دستشویی خیس کنید. مطمئن شوید که قسمت گره خورده موهایش کاملا خیس است. با یک حوله آب اضافه موها را بگیرید به‌طوری که موها هنوز خیس باشند ‌اما آب از آنها چکه نکند.
مقداری از نرم‌کننده را روی کف دستتان بفشارید و روی موهای کودک پخش کنید. با انگشتانتان نرم کننده را به آرامی به داخل موها فرو کنید. در صورت بلند بودن موها یا عدم آغشته شدن کامل موها به نرم کننده مقدار بیشتری از آن را روی موهای فرزندتان بمالید. اسپری گره بازکن مو را اطراف گره‌های مو اسپری کنید.

موها را از سه سانتی‌متر مانده به ریشه محکم بگیرید؛ به‌طوری که هنگام باز کردن گره‌ها، پوست سر کودک کشیده نشود.‌ شانه را در سه سانتی‌متری بالای انتهای موهای کودک قرار دهید و گره‌های زیر آن را باز کنید. در فواصل سه سانتی‌متری از نوک تا ریشه موها حرکت کرده و همین طور که پیش می‌روید گره‌ها را باز کنید.
بخش‌های سه سانتی‌متری دیگر موهای کودک را‌شانه بزنید تا گره‌های آنها نیز به‌طور کامل باز شوند. پس از برطرف کردن تمامی گره‌ها و کرک‌ها، با آب نرم کننده را از روی موهای کودک بشویید. سپس نرم‌کننده ماندگار را روی موهای کودک بپاشید.

روی بخش‌هایی از مو که گره خورده بودند مقدار بیشتری نرم کننده ماندگار اسپری کنید؛ سپس اجازه دهید موها خشک شوند. موها را برس بزنید تا صاف و یکدست شوند. اسپری ضدوز را روی موها بپاشید تا فر نخورند و درهم پیچیده نشوند.
در حین باز کردن گره‌های موهای فرزندتان با او به آرامی صحبت کنید؛ به‌طوری که بی‌حوصله نشود و یا دائما پیچ و تاب نخورد.

به منظور پیشگیری از گره خوردن موهای کودک روزانه سه بار موهایش را برس بزنید.
از اسپری کردن محصولات مو در مجاورت چشم‌های کودک خودداری کنید.

همشهری تندرستی

کد خبر 159813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز