سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

گروه سیاسی: عدم‌تمکین دولت در اجرای برخی قوانین مجلس از جمله قانون مترو پای رئیس‌جمهور را برای بار دوم به مجلس باز کرد.

metro

 او پیش از این برای توضیح درباره اجرایی‌نکردن برخی مصوبات مجلس به کمیسیون اصل90رفته بود اما این بار باید در صحن علنی به 10سؤال طراحان سؤال از رئیس‌جمهور پاسخ بگوید. بالاخره پس از کش‌وقوسی هفت‌ماهه، هیات رئیسه مجلس محمود احمدی‌نژاد را ملزم کرد که در صحن علنی حضور یابد.

دیروز محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه علنی را برعهده داشت گزارش طراحان سؤال از توضیحات نمایندگان رئیس‌جمهور در کمیسیون‌ها را دریافت کرد و گفت: ما بدون اینکه موضعی داشته باشیم موظفیم اصول قانون اساسی را طبق آیین‌نامه مجلس رعایت کنیم. وظیفه ما است که هم متن سؤال را قرائت کنیم و هم به رئیس‌جمهور ارسال کنیم تا پس از یک ماه به مجلس بیایند و به سؤال نمایندگان پاسخ دهند.

سؤال از رئیس‌جمهور از تیرماه سال‌جاری رسما در صحن علنی به جریان افتاده است. این طرح شامل 10سؤال است که عدم‌تمکین دولت از اجرای قانون کمک به مترو، عدم‌تمکین دولت از نظر رهبری در جریان استعفای وزیر اطلاعات و 11روز خانه‌نشینی رئیس دولت و نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، از جمله محورهای اصلی این سؤالات است. به این ترتیب باید اسفندماه را برای مجلس ماهی در نظر بگیریم که به‌نحوی با موضوع مترو و حمل‌ونقل عمومی گره خورده است.

اجرانشدن این قانون که در روزهای پایانی سال87تصویب شده بود از سوی دولت، موجب شد که نمایندگان مردم در خانه ملت، آن را در اسفندماه سال89 برای یک‌سال دیگر تمدید کنند و حالا در اسفندماه سال90 احمدی‌نژاد باید برای توضیح درباره اجرایی نکردنش به صحن بیاید.

در مجلس هفتم محمود احمدی‌نژاد 2 بار از مرز سؤال عبور کرد. در آن مجلس اکبر اعلمی و اسماعیل جبار‌زاده نمایندگان فراکسیون اقلیت در پی تدوین طرح سؤال از رئیس‌جمهور بودند اما این موضوع به قوت مجلس هشتم در هیچ دوره‌ای از مجلس طرح نشده است. مطهری در تیرماه سال‌جاری برای نخستین بار طرح سؤال از رئیس‌جمهور را با 100 امضا تقدیم هیات رئیسه کرد اما با رایزنی هیات رئیسه و برخی نمایندگان دولت با نمایندگان امضاکننده طرح و انصراف برخی از آنها، امضاها از نصاب قانونی خود (73 امضا) افتاد تا اینکه بالاخره در 30 آذرماه این طرح با 79 امضا تقدیم هیات رئیسه شد.

کد خبر 159790
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز