همشهری آنلاین: تابوی طرح سؤال از رئیس جمهور بالاخره در مجلس شکسته شد و نائب رئیس مجلس امروز این طرح را اعلام وصول کرد.

محمد رضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی امروز مجلس گفت: بحث سؤال از رئیس جمهور بعد از کش و قوس‌های فراوان در رسانه‌ها امروز به هیئت رسیده است.

وی افزود: ما بدون اینکه موضعی داشته باشیم موظفیم اصول قانون اساسی را طبق آئین نامه مجلس رعایت کنیم. بر همین اساس بالاخره سؤال طبق ماده 196 آئین‌نامه اعلام وصول شد و به کمیسیون‌ها ارجاع شد؛ کمیسیون‌ها عموما کار خودشان را انجام دادند.

باهنر اظهار داشت: بر اساس ماده 196 پس از یک هفته چنانچه هنوز حداقل یک چهارم کل نمایندگان که سؤال را امضا کردند از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال را قرائت کند و فورا برای رئیس جمهور ارسال کند؛ این سؤال ظرف 48 ساعت تکمیل و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.

باهنر گفت: ما هم اکنون در این مرحله هستیم و نمایندگان سؤال کننده در کمیسیون‌ها حاضر شدند و به ما اعلام کردند که از سؤال‌شان منصرف نشدند.بر این اساس وظیفه ما است که هم متن سؤال را قرائت کنیم و هم به رئیس جمهور ارسال کنیم تا پس از یک ماه به مجلس بیایند و به سؤال نمایندگان پاسخ دهند.

بر اساس گزارش فارس، وی بر همین اساس از امیدوار رضایی خواست متن سؤال از رئیس جمهور را قرائت کند. امیدوار رضایی هم متن سؤال از رئیس جمهور را که به شرح ذیل است قرائت کرد:

هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

با اهدای سلام به استناد مواد 196 و 197 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی امضا کنندگان سؤال از رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه 12 /11 /90 ساعت 7:15 در محل کمیسیون تلفیق گزارش نمایندگان سؤال کننده از نمایندگان رئیس جمهور را استماع کردند و پس از تبادل نظر بر این مطلب اتفاق نظر داشتند که یکی از پاسخ‌ها قانع کننده نبود. لذا ضروری است برای رفع ابهامات و حسن تفاهم مجلس و دولت و آگاهی ملت سؤالات ذیل به ترتیب اولویت توسط رئیس جمهور محترم در صحن علنی مجلس پاسخ داده شود:

1- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روانسازی ترافیک خصوصا با آغاز هدفمندی یارانه‌ها، حامل‌های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد.

2- طبق آمار اعلام شده از سوی برخی مسئولین اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 حدود 4.5 درصد بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم، به حدود 3 درصد بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8 درصد باشد؛ آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؛ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد.

3- در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تاکنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی شده است؛ چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست.

4- مقاومت 11 روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب مبنی بر ابقای حجت‌آلاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد.

5- این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست، چه هدفی را دنبال می‌کند.

6- وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست.

7- مبلغ هزار و 500 میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است.

8- چه ضرورتی وجود داشت آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود، به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند.

9- چرا جنابعالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است. از دولت سلب مسئولیت نمودیم و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم؛ این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود.

10- چرا نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تائید و بر آن تاکید نموده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوءاستفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدیم. اصولا چرا ازگروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید. بلکه از این افراد دفاع می‌نمایید.

محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس پس از قرائت طرح سؤال از رئیس جمهور گفت: بر اساس ماده 196 آئین‌نامه این متن را فورا برای رئیس جمهور ارسال و در اختیار نمایندگان هم قرار می‌دهیم و انشاءالله نیمه دوم اسفند با تفاهمی که با رئیس جمهور انجام خواهد شد، انشاءالله در جلسه علنی پاسخ‌های ایشان را می‌شنویم.
کد خبر 159733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز