گروه سیاسی: طراحان طرح سؤال از رئیس‌جمهور گفته‌اند که گزارش جلساتشان با نمایندگان رئیس‌جمهور را به هیات رئیسه مجلس داده و خواسته‌اند رئیس‌جمهور در صحن علنی حضور یافته و به سؤالات آنان پاسخ گوید.

مجلس

این درخواست یعنی نمایندگان رئیس‌جمهور در جلسات کمیسیون‌هایی که سؤالات به آن کمیسیون‌ها ارجاع شده بود، نتوانسته‌اند طراحان سؤال از رئیس‌جمهور را قانع کنند، موضوعی که پیش‌تر مصطفی رضا حسینی سخنگوی طراحان سؤال از رئیس‌جمهور و سخنگویان کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز به آن اشاره کرده بودند.

طرح سؤال در 10 محور

طرح سؤال از رئیس‌جمهور در 10 محور از جمله دلیل عدم‌تمکین دولت از اجرای قانون مترو، نحوه برکناری وزیر امور خارجه، عدم‌تمکین از نظر رهبری در جریان استعفای وزیر اطلاعات و خانه نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد، نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و برخی مسائل فرهنگی، پس از کش و قوس‌هایی که از تیرماه سال‌جاری شروع شده بود، بالاخره 30 آذرماه اعلام وصول شد و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس برای بررسی به 6 کمیسیون عمران، امنیت ملی و سیاست خارجی، اصل 90، برنامه و بودجه، اقتصادی و فرهنگی ارجاع شد.

توضیحات نمایندگان رئیس‌جمهور از جمله‌ میرتاج الدینی و ‌ بداغی معاونان پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهور یا‌فرزین دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی در جلسات این کمیسیون‌ها از نظر طراحان سؤال بیشتر تنه به توجیه می‌زد تا توضیح و از همین رو هم بود که دیروز مصطفی رضا حسینی در گفت‌وگویی اعلام کرد که گزارش این جلسات به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. طبق آیین‌نامه هیأت رئیسه مجلس باید درخواست طراحان سؤال برای حضور رئیس‌جمهور در صحن مجلس را به اطلاع رئیس‌جمهور برساند‌ و رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارد تا برای پاسخ به سؤال نمایندگان در صحن مجلس حضور یابد. رضاحسینی به مهر گفته است که در این گزارش تاکید شده هیچ کدام از پاسخ‌ها نسبت به 10 سؤال ارائه شده در این طرح قانع‌کننده نبوده است.

اولویت سؤال‌ها

او از اولویت‌بندی سؤال‌ها در این گزارش سخن گفته که براساس آن عدم‌پرداخت اعتبارات مترو، موضوع 11 روز خانه نشینی رئیس‌جمهور، مباحث مطرح شده درباره در راس امور نبودن مجلس و آمار نادرست ارائه شده درباره اشتغال و رفع بیکاری در اولویت‌های پاسخگویی رئیس‌جمهور باید قرار بگیرد. اگر‌ اتفاقاتی شبیه آنچه در هیات رئیسه رخ داد تا اعلام وصول طرح سؤال از رئیس‌جمهور فاصله‌ای از تیرماه تا آذرماه را در مجلس طی کند، این بار هم رخ‌ندهد ‌، در روزهای نزدیک به سال‌نو و روزهای پایانی مجلس هشتم اتفاقی که در هیچ‌یک از ادوار مجلس رخ نداده در این مجلس رخ خواهد داد.

در مجلس هفتم البته محمود احمدی‌نژاد 2بار‌ از مرز سؤال عبور کرده است. این اتفاق اگر رخ‌دهد رفتن احمدی‌نژاد به بهارستان متفاوت‌تر از تمام حضورهایش در صحن علنی خواهد بود؛ حضوری که با توجه به 3 ماه مانده به پایان مجلس هشتم ممکن است آخرین حضور احمدی‌نژاد در این مجلس هم تلقی شود. مطهری در تیرماه سال‌جاری برای نخستین بار این طرح را با 100 امضا تقدیم هیات رئیسه کرد اما با رایزنی هیات رئیسه و برخی نمایندگان دولت با نمایندگان امضاکننده طرح، امضاها از نصاب قانونی خود (73 امضا) افتاد تا اینکه بالاخره در 30 آذرماه این طرح با 79 امضا تقدیم هیات رئیسه شد.

کد خبر 159511
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز