یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ساعتی بعد از وتوی دومین قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه توسط مسکو و پکن، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه از سفر خود به دمشق برای مذاکره با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خبر داد.

مجامع جهانی

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، لاوروف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که به دستور دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به همراه میخائیل فرادکوف، رئیس سرویس اطلاعات خارجی این کشور برای مذاکره با رئیس‌جمهور سوریه عازم این کشور خواهد شد. اعلام این خبر مهم پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های غربی از مذاکره پرتنش وزیر امور خارجه روسیه با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود درباره سوریه در حاشیه نشست مونیخ خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرد که سفر مقام‌های روسیه به دمشق تمایل استوار این کشور را برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای درگیری‌های سوریه نشان می‌دهد.

دفاع از وتوی قطعنامه

سفر لاوروف به سوریه در حالی فردا صورت می‌گیرد که روسیه و چین شنبه شب برای دومین بار قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه را وتو کردند. روسیه و چین اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل متحد «نامتوازن» بوده است و باید خشونت مخالفان دولت هم مورد توجه قرار گیرد. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل با دفاع از وتوی قطعنامه شورای امنیت گفت: ما به این دلیل به قطعنامه رای منفی دادیم که تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه را از بین می‌برد. وی تأکید کرد: مخالفان سوری باید خود را از گروه‌های مسلح جدا کنند.ویتالی چورکین تأکید کرد که کشورهای غربی حامی این قطعنامه به‌دنبال تغییر رژیم در سوریه و رساندن مخالفان به قدرت هستند. نماینده چین در سازمان ملل هم با دفاع از رأی این کشور اعلام کرد: ما با هدف آغاز روند سیاسی برای حل بحران سوریه به این قطعنامه رای منفی دادیم. وی با انتقاد از تشدید اقدامات ضد‌سوری آمریکا و متحدان غربی و عربی‌اش گفت: نباید فشار بیشتری بر نظام سوریه وارد کنیم.

خشم طراحان

۱۳ کشور از مجموع ۱۵ کشور عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب و کشورهای غربی رأی مثبت دادند و وتوی آن از سوی2 عضو ثابت این شورا خشم کشورهای پیشنهاد‌دهنده را به‌دنبال داشت. دولت آمریکا وتوی قطعنامه سازمان ملل متحد را «شرم‌آور» خوانده است و انگلیس مدعی شد که این اقدام «مردم سوریه را مایوس می‌کند». ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به رد این قطعنامه تأکید کرد که چین و روسیه «اشتباه بزرگی» مرتکب شده‌اند. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم با اشاره به وتوی این قطعنامه از سوی 2 کشور آن را مایه نا‌امیدی مردم سوریه، خاورمیانه و همه حامیان دمکراسی خواند. نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه هم در بیانیه‌ای مدعی شد که این وتو باعث سرکوب بیشتر مخالفان خواهد شد.

جلوگیری از جنگ داخلی در سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ تأکید کرد که مسکو به هیچ عنوان اجازه رخ دادن یک جنگ داخلی در سوریه را نخواهد داد. وی در این کنفرانس گفت: روسیه نگران بشار اسد نیست اما اجازه نمی‌دهد که جنگ داخلی در سوریه اتفاق بیفتد. وی تأکید کرد: ما از تظاهرات مسالمت آمیز در سوریه حمایت می‌کنیم اما مخالفان مسلح از آن برای اهداف خود استفاده می‌کنند. مسئله اصلی در حال حاضر احتمال بروز جنگ داخلی در سوریه است. لاوروف با اشاره به اینکه مسئله روسیه خطر گسترش ناتو نیست، تأکید کرد: خطر، موقعیت جنگ طلب ناتو است که حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند. این خطر نه‌تنها برای روسیه بلکه برای کل نظم جهانی وجود دارد.

کد خبر 159482
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز