همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان علل ناکارآمدی نظام‌هایی که مبتنی بر قرآن کریم نیستند، عدم توجه ‌همه‌جانبه به ارزش‌ها‌ی انسانی را علت سقوط این نظام‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در ششمین مراسم «تکریم چهره‌های قرآنی» که شب گذشته، 14 بهمن‌ماه، برگزار شد، طی سخنانی گفت: برخی از نهضت‌ها همچون نهضت مشروطه در ادامه مسیر به خاطر مسئله رهبری نهضت، دچار تغییر مسیر شدند و افراد سودجو مسیر صحیح آن را منحرف کردند.

وی با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری درخصوص نقش قرآن در نهضت‌های اخیر در منطقه و مسئله بیداری اسلامی، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نقش قرآن کریم را در نهضت‌های منطقه مکرراً مورد تاکید قرار می‌دهند و این جهت‌دهی صحیح به این نهضت‌ها است.

لاریجانی تصریح کرد: هرچند از ادیان و گروه‌های مختلف در این حرکت‌ها مشارکت داشتند، ولی مردمی‌ یا انسانی خواندن این حرکت‌ها، باعث جهت‌دهی صحیح به آن‌ها نمی‌شود و بار معنایی عمیقی را موجب نمی‌شود و ای بسا که واژگان انسانیت در مکتب اومانیستی را نیز تداعی کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: حضرت امام خمینی(ره) بارها به این مسئله اشاره فرمودند که قرآن و اسلام رمز پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. قرآن کریم خود تبیان همه امور است و برای موفقیت در عرصه‌های اجتماعی باید به معارف این کتاب آسمانی برگشت.

لاریجانی ضمن بیان ناکارآمدی نظام‌های کمونیستی و لیبرال دموکراسی، عنوان کرد: مکاتب فکری و نظام‌های کمونیستی و لیبرال دموکراسی از درون با مشکل مواجه هستند و هرگز نمی‌توان با اجرای آن‌ها، به موفقیت همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف رسید بلکه به خاطر عدم توجه به همه ابعاد انسانی، این نظام‌ها با فروپاشی مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و در آن دشمنان انقلاب اسلامی افرادی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله باهنر و ... را از دامان این نظام گرفتند تا به روند نظام‌سازی بر اساس قرآن لطمه بزنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: تنها راه موفقیت و سعادت جوامع و نظام‌ها در رجوع به معارف قرآن کریم است، آن هم بدون پیش‌فرض؛ بلکه علاوه بر استفاده از روش‌‌های عقلانی، نباید در عقل محدود بشری متوقف شد و قرآن کریم که خود را «تبیان لکل شیء» می‌داند، روش برداشت از قرآن کریم را نیز بیان کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان نقش فعالان قرآنی در گسترش معارف قرآن در جامعه، اظهار کرد: اقداماتی مانند نهضت قرائت قرآن، حفظ و مفاهیم، تفسیر قرآن و ترجمه، باعث اتصال و استواری قلوب انسان‌ها با هم می‌شود.

وی با اشاره به تحلیل شهید مطهری از ناکارآمدی نظام‌های غربی، گفت: الگوهای غربی یا شرقی نمی‌تواند انسان را به مدینه فاضله قرآنی نائل کند بلکه تنها راه رسیدن به این منظور، اعتصام و رجوع کامل به معارف قرآن کریم است و بر اساس نظر شهید مطهری سقوط یک مکتب و نظام فقط به این خاطر نیست که به ارزش‌های انسانی توجه نکرده است.

لاریجانی در پایان اضافه کرد: گاهی یک نظام مانند لیبرال دموکراسی، فقط به یک بخش از ارزش‌های انسانی مانند مقوله آزادی توجه می‌کند و از سایر ابعاد فضیلت انسانی غافل می‌شود و بنا به گفته شهید مطهری، همین عامل باعث سقوط و ناکارآمدی آن‌ خواهد شد.

 

کد خبر 159302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز