همشهری آنلاین: نتایج رسمی انتخابات مجلس کویت که روز پنج شنبه برگزار شد، نشان می‌دهد که جریان اسلام‌گرا بیشترین آراء انتخاباتی را به خود اختصاص داده است و در این دوره از انتخابات هیچ زنی به پارلمان راه نیافته است.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی"الجزیره"، اسلام‌گراها با پیروزی در انتخابات مجلس کویت 21 کرسی از مجموع 50 کرسی را کسب کرده و مخالفان دولت دو سوم کرسی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این رقم برای دولت این کشور نگران‌کننده است.

بر اساس نتایج این انتخابات، در پارلمان آینده کویت زنان حضور ندارند و "معصومه المبارک" نماینده سابق نیز که تا آخرین لحظات شمارش آراء شانس ورود به مجلس به عنوان تنها نماینده از میان 23 نامزد زن را داشت، با فاصله رأی کمتری جای خود را به یکی از نامزدهای مرد داد.

نتایج این انتخابات همچنین نشان می‌دهد که نمایندگان سابق که از حامیان دولت بودند در این دوره انتخابات شکست خورده و نتوانستند به مجلس راه یابند.

شیعیان نیز که در مجلس قبلی صاحب 9 کرسی بودند در این دوره به هفت کرسی دست یافته‌اند و "فیصل الدویسان" در حوزه انتخابیه خود بیشترین آراء را کسب کرده است.

انتخابات زودهنگام کویت که روز پنج شنبه برگزار شد در کمتر از 6 سال گذشته چهارمین انتخابات از این نوع بود.

در این انتخابات 50 نامزد مخالف دولت از مجموع 286 نامزد مشارکت داشتند و نیز 23 نفر از این نامزدها را زنان تشکیل می‌دادند اما بر خلاف انتخابات سال 2009 که چهار زن موفق به راهیابی به مجلس شدند در این دوره انتخابات زنان از ورود به مجلس بازماندند.

فشار مخالفان و درخواست آنها برای انحلال پارلمان شیخ"صباح الاحمد الجابر الصباح" امیر کویت را وادار کرد که پارلمان را منحل و برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام کند.

مقامات کویت در این دوره برای نخستین بار در تاریخ این کشور به نمایندگانی از خارج از کویت اجازه نظارت بر انتخابات این کشور را دادند و در همین راستا 30 ناظر عربی و خارجی بر این انتخابات نظارت داشتند.

کد خبر 159195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز