همشهری آنلاین: از برجسته‌ترین نکات زندگی امام حسن عسکری(ع) ترسیم آینده جهان تشیع با توجه به علم به غیبت فرزند بزرگوارشان است که در مکتوبات و ارسال نماینده به سوی شخصیت‌های مورد اعتماد و اطلاع‌دادن از وضعیت آینده جهان اسلام مشخص و مبین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اصغر تقوی، مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، درباره سیره علمی، عملی و معنوی امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: در زمینه علمی همه ائمه(ع) بحر مواج علم هستند، پیامبر اکرم(ص) شهر علم و علی(ع) درب شهر علم هستند.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) با بیان اینکه ائمه(ع) وارثان پیامبر اکرم(ص) در علم حضرت هستند، امام حسن عسکری(ع) مانند بقیه ائمه اطهار(ع) هستند، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) حاکی از مباحثات ایشان با معاندان و دفاع از قرآن است.

وی اظهار کرد: در روایتی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده «اورع الناس من وقف عندالشبهه»، پارسارترین مردم کسی است که نزد شبهه توقف کند و اقدام بر کاری که بر او نامعلوم است، نکند؛ عابدترین مردم کسی است که در انجام فرایض پایداری کند، زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند و پر زحمت‌ترین مردم کسی است که گناهان را مرتکب نشود.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: در سخنی دیگر از آن بزرگوار نقل شده است که نامه‌های مفصلی برای افراد می‌نوشته‌اند که از آن جمله نامه‌ای است‌که به علی ابن بابویه قمی نوشته‌اند و در آن نکاتی ذکر شده که همه جنبه‌های اخلاقی را در بر می‌گیرد که اگر به آن نامه عمل کنیم به کمالات عالی نائل می‌شویم.

وی اضافه کرد: مرحوم کلینی نقل می‌کند که پسر وزیر معتمد گفت: «به خدا قسم کسی را در وقار، عفت، نجابت و عزت و شرف مانند امام حسن عسکری(ع) ندیده‌ام» و باز هم مرحوم کلینی نقل می‌کنند که عده‌ای به زندانبان ایشان گفتند که بر ایشان سخت بگیرید، ولی زندانبان گفت: من چکار کنم وقتی شرورترین افراد را نگهبان می‌کنم ولی پس از مدتی چنان روی به نماز و عبادت می‌آورند که تعجب می‌کنم.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) درباره سخاوت و بخشش ایشان ابراز کرد: در سخاوت ایشان سخن بسیار است ولی آنگونه که دوست و دشمن نقل می‌کنند و مرحوم مجلسی در بحارالانوار نقل می‌کند که شیخ طوسی از قول تلعکبری گفت: «روزی در دکان بودم که پیر مردی رد شد و سلام کرد و از شخصی پرسیدم این پیر مرد کیست؟ که گفتند غلام امام حسن عسکری(ع) است، از غلام ایشان درباره امام(ع) سؤال کردم...» از اوصاف بی‌شماری که برای امام برشمرد می‌توان به این اشاره کرد که هر وقت برای مولایم هدیه می‌آوردند، اعم از میوه و غیره و آن حضرت می‌فرمودند که برای بچه‌هایت از این میوه‌ها ببر؛ من عرض می‌کردم همه را ببرم؟ می‌فرمودند: بله؛ من از مولایم در عالم سخاوتمندتر ندیده‌ام .

وی اظهار کرد: همچنین ابوهاشم جعفری نقل می‌کند که هیچ وقت نشد خدمت امام حسن عسکری(ع) برسم و از آن بزرگوار معجزه‌ای نبینم و همین آقا نقل می‌کند که از امام حسن عسکری(ع) شنیدم که در روز قیامت آنچنان بخشش پروردگار بر بندگانش تمام فراگیر می‌شود که مشرکین می‌گویند: «وَاللّهِ رَبِّنَا مَا کُنَّا مُشْرِکِینَ» خدایا ما به خودت قسم مشرک نبودیم. و باز در روایت دیگری نقل شده است که امام(ع) می‌فرمایند: در بهشت دربی است به نام معروف که از آن داخل نمی‌شوند مگر کسانی که برّ و نیکی بر مردم کنند.

تقوی در ادامه به توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) درباره صله رحم اشاره کرد و گفت: توصیه‌های آن بزرگوار در موارد مختلف اخلاقی به صله رحم در اخبار و احادیث رسیده از ائمه معصومین(ع) و فتاوای فقها بیانگر اهمیت این مطلب در نزد ایشان است؛ لذا در مورد امام حسن عسکری(ع) نقل می‌کنند که با یکی از بستگان خویش در زندان بودند، وقتی نامه آزادی آن بزرگوار رسید حضرت فرمودند تا برادرم جعفر آزاد نشود من از زندان بیرون نمی‌روم.

وی به سیره علمی آن حضرت اشاره کرد و گفت: نهضت علمی که در زمان امام(ع) بنیان گذاشته شد بسیار بی‌نظیر و بی‌بدیل است، گسترش فلسفه و کلام و ظهور شاگردانی مبرز که دانش‌آموختگان مکتب زلال ولایت علوی در محضر امام حسن عسکری(ع) بودند همه از کسانی بودند که امروز فقهای بزرگوار از اندوخته‌های آنان کسب علم و فیض می‌کنند و چه بجاست گفته شود که «بولایتکم علمنا معالم دیننا» که اگر نبودند این راسخون در علم الهی امروز بشریت به ناکجا آباد رفته بود.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) افزود: از ویژگی‌های شاخص زندگی ایشان، حضور منجی عالم بشریت حضرت بقیةالله(عج) در صلب ایشان بود، وقتی حضرت بقیةالله(عج) قدم در عرصه حیات گذاشتند آن دو بزرگوار دوبار دستور دادند طفل را حمیده، خواهر بزرگوارشان به محضرشان ببرد و در هر دو مرحله زبان مبارکشان را در کام حضرت نهادند که علوم اولین و آخرین را به ایشان منتقل کردند به گونه‌ای که آن بزرگوار در طفولیت شروع به خواندن تورات، زبور و قرآن کردند.

تقوی تصریح کرد: از برجسته‌ترین نکات زندگی امام حسن عسکری(ع) آینده‌نگری و ترسیم آینده جهان تشیع با توجه به علم به غیبت فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی(عج) است که در مکتوبات و ارسال نمایندگانشان به سوی شخصیت‌های مورد اعتماد و اطلاع‌دادن از وضعیت آینده جهان اسلام مشخص و مبین است.

وی ادامه داد: بدون شک اگر امروز بخواهیم خواسته‌های امام حسن عسکری(ع) را از خود بررسی کنیم جز اطاعت و پیروی از منویات فرزند بزرگوارشان نخواهد بود و اگر خواسته حضرت مهدی(عج) از خود را بررسی کنیم در صدر اوامرشان «أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ» است.

مدیر مرکز مباحثات فقهی جواد‌الائمه(ع) در پایان گفت: دغدغه، اهداف و نگرش مقام معظم رهبری این است که اگر امام حسن عسکری(ع) حضور داشتند و اگر امام زمان(عج) ظهور کنند حامی و مدافع ایشان باشیم. 

کد خبر 159019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز