همشهری‌آنلاین: آیین پایانی جشنواره‌ی هنری ایران 1404 با تقدیر از کارگردان‌های سینما، احمدرضا درویش، کمال تبریزی، سیدرضا میرکریمی، حبیب‌الله بهمنی، وحید موسائیان به کار خود پایان داد.

tabrizi

به گزارش ایسنا، در بخش سینما از کارگردان‌های فیلم‌های سینمایی «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «فرش باد»، «کیمیا»، «سیب وسلما» و «گلچهره»، «مهاجر» و «روز سوم» تقدیر شد.

در آیین اختتامیه جشنواره هنری ایران 1404 که شب گذشته ـ 10 بهمن ماه ـ در حوزه هنری برگزار شد، محسن مومنی شریف ـ رییس حوزه هنری ـ با اشاره به تحولات منطقه و بیداری اسلامی شعری از ابوالقاسم شابی شاعر جوان تونسی که با اشعارش نسبت به وضع مردم این کشورها اعتراض داشته است، خواند.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: ملت ما روزی اراده کردند تا حیات و زندگی‌شان را بهتر کنند، قطعا سرنوشت با آن‌ها همراهی کرد.

مومنی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به شهادت تاریخ، ما ملتی هستیم که در سال‌های نه چندان دور در پایه‌گذاری فرهنگ و تمدن اسلامی سهم اصلی داشتیم اما متاسفانه به دلیل حضور استعمار و استکبار در 200 سال گذشته به جایی رسیدیم که روزی نخست وزیر این کشور در حضور نمایندگان مجلس گفت که ملت ما حتی می‌تواند یک دلنگ بسازد، البته او بعدها پاسخ خود را گرفت و البته نفت نیز ملی شد.

رییس حوزه هنری ادامه داد: امروز خوشحالیم که به برکت انقلاب اسلامی هویتی پیدا کرده‌ایم که توانسته‌ایم چشم جهانیان را با مقاومت، هوشمندی و درایت به خود معطوف کنیم.

مومنی در ادامه به اهداف جشنواره هنری ایران 1404 اشاره کرد و گفت: طبعا برای رسیدن به افق ایران 1404 شرایط باید فراهم شود، البته این آرزو و بلندپروازی نیست اما تلاش زیادی می‌طلبد.

وی در عین حال گفت: البته معمولا هنرمندان به این گونه چشم‌اندازها و طرح‌ها انتقاد می‌کنند و می‌گویند نگاه مسئولین نگاه پاینده و پایداری نیست. در صورتی که قدما و گذشتگان ما چه در این کشور و چه در دیگر کشورهای غربی این گونه نبودند بلکه آن‌ها بودند که آینده کشور خود را ترسیم می‌کردند.

وی ادامه داد: در دوران گذشته هنرمندان افرادی بودند که همواره وضع موجود زمان خود را نمی‌پسندیدند و همیشه به آن انتقاد داشتند و در آثار و نوشته‌های خود شیوه‌های بهتری را برای ارتقای جامعه پیشنهاد می‌کردند مخصوصا کشورهای غربی از این ویژگی استفاده‌های زیادی بردند.

مومنی گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مملکت ما و دیگر کشورها به گونه‌ای است که مسئولین دولتی برنامه‌ریزی می‌کنند و برای پیشبرد اهداف‌شان سند راهبردی می‌نویسند. در این بین وظیفه هنرمندان صرفا انتقاد انفعالی از این گروه است. از سویی دیگر چون زبان هنر زبان موثری است و معمولا مردم به خاطر فطری بودن این زبان با هنرمندان هم رای می‌شوند در نتیجه مردم نسبت به برنامه‌های مسئولین همواره انتقاد دارند و ناراضی هستند.

رییس حوزه هنری افزود: این دوری هنرمندان ما از برنامه‌ها باعث شده بعد از شش سال از گذشت تنظیم چشم‌انداز 1404 بسیاری از هنرمندان و حتی مسئولین از آن بی‌اطلاع باشند. در حالی که اگر نخبگان و هنرمندان را در برنامه‌ها شرکت دهیم و آن‌ها با چشم انداز آشنا باشند و نقشی در آن داشته باشند می‌توانند چشم‌انداز را آن‌ها از طریق آثار خود ترسیم کنند.

وی افزود: فکر می‌کنیم اولین جشنواره‌ی ایران 1404 که امشب در حال برگزاری است، در واقع فراخوانی از طرف حوزه هنری به تمام هنرمندان است. از تمام کسانی که پاسخ مثبت دادند تشکر می‌کنیم و فکر می‌کنیم این دعوت نتیجه خواهد داشت.

محسن مومنی در پایان با تشکر از صدا و سیما، رسانه‌ها، بنیاد شهید، شهرداری تهران پیشنهاد داد: موضوع جشنواره بعدی «خانواده مطلوب در 1404» باشد و برای این امر از همه هنرمندان و دلسوزان درخواست می‌کنیم برای تحقق این امر به ما کمک کنند.

به گزارش ایسنا، در بخش فیلم بلند سینمایی7 برگزیده معرفی شدند که جوایز آنان 40 میلیون ریال و تندیس بود.

«خیلی دور خیلی نزدیک» ساخته رضا میر کریمی، «فرش باد» کمال تبریزی، «سیب و سلما» حبیب‌اله بهمنی، «مهاجر» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کیمیا» احمدرضا درویش، «روز سوم» محمد حسین لطیفی، «گلچهره» وحید موسائیان از جمله این آثار بودند.

در این مراسم، رضا میرکریمی، کمال تبریزی،حبیب‌الله بهمنی، وحید موساییان و احمدرضا درویش حضور داشتند.

احمدرضا درویش که برای دریافت تندیس و لوح تقدیر به خاطر فیلم «کیمیا» بر روی سن آمد با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره‌ی 1404 گفت: شش سال تاخیر برای برگزاری این جشنواره دیر است اما هر وقت شروع شود خوب است. از حوزه هنری و آقای مومنی به خاطر برگزاری این جشنواره تشکر می‌کنم.

این کارگردان با اشاره به فیلم «کیمیا» گفت: یاد خسرو شکیبایی را گرامی می‌داریم و از آقای یشایایی تهیه کننده فیلم «کیمیا» که در این مراسم نیز حضور دارند، تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: حیفم آمد که در اولین جشنواره هنری ایران 1404 که در حال برگزاری است، درباره‌ی موضوع مهمی که امروز گریبان‌گیر سینمای ایران شده است، سخنی گفته نشود.

درویش در ادامه سخنانش را با قرائت متنی ادامه داد.

این کارگردان در این متن با انتقاد از وضعیت‌ پیش‌آمده برای خانه سینما،نخبگان و فرهنگیان را برای مشارکت تدبیری در این زمینه دعوت کرد و ضمن تجلیل از سینمای پس از انقلاب نسبت به هرگونه اقدامی که دستاوردهای سینمای ایران را در این سال‌ها مورد خدشه قرار دهد، ابراز نگرانی کرد.

پس از خوانش متن درویش که متن به نسبت تندی بود، حمزه زاده ـ معاون فرهنگی حوزه هنری ـ با بیان اینکه در جشنواره‌ی 1404 از طرح بحث‌های التهاب‌زا باید پرهیز کرد به طرح مباحث مطرح شده از سوی درویش در این مراسم اعتراض کرد.

اعتراض‌های طرفین به یکدیگر در مباحثات و گفت‌وگوهای پرحرارتی تا لحظاتی پس از پایان مراسم ادامه داشت.

به گزارش ایسنا، در ابتدای مراسم پایانی جشنواره‌ی 1404، دکتر گودرزی‌دیباج ـ دبیر کل جشنواره هنری ایران 1404 ـ با ارائه گزارشی از روند جشنواره اهداف جشنواره را تشریح کرد و گفت: به اعتقاد من برگزاری این جشنواره یک اتفاق مبارک و افتخاری برای جامعه فرهنگی هنری کشور و ستاره درخشانی برای جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به تحولات جدید منطقه و بیداری اسلامی ادامه داد: تحولات منطقه فضای جدیدی را پیش روی ما گذاشته است و ما باید بدانیم که بدون چشم انداز روشن و گام‌های استوار و مقتدرانه نمی‌توانیم به اهداف بلند و آرمان‌های خود برسیم، بلکه باید آینده نگری داشته باشیم.

گودرزی دیباج در بخش دیگری از سخنانش گفت: ‌محورهای چهارگانه جشنواره شامل آسیب‌شناسی، شناخت موانع و مشکلات، ارائه راهکارها و تشریح افق چشم‌انداز هستند که در این حرکت بزرگ نیز هنرمندان بزرگ دعوت ما را پاسخ گفتند.

در پایان این مراسم از طرف دکتر گودرزی دیباج ـ دبیر کل جشنواره هنری ایران 1404 ـ دکتر محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جوایزی از برگزیدگان رشته‌های مختلف از جمله سینما، ادبیات، نقاشی، موسیقی، گرافیک، انیمیشن، تئاترو ... تقدیر شد.

در بخش سینما، فیلم کوتاه داستانی جایزه نفر اول با مبلغ3 میلیون ریالی به سید مرتضی سبزه‌قبا به خاطر فیلم «برای او» اختصاص یافت.

بخش مستند دو نفر اول داشت که جایزه 30 میلیون ریالی به خاطر «جغرافیای عشق» به منوچهر مشیری تندیس و سید محمد رضا خردمندان به خاطر «روایت نخل» رسید.

بخش انیمیشن نیز با فیلم «گنجینه» به کارگردانی سعید ترخانی، "سکو" به کارگردانی سلمان خورشیدی و امیر محمدزاده، "پرواز تا بی نهایت" به کارگردانی هادی محمدیان، "صفر و یک" به کارگردانی مهدی شاد و "اجل معلق" به کارگردانی شیوا ممتحن نفرات برتر خود را شناخت.

نفر اول این بخش با 20 میلیون، نفر دوم 15 میلیون و نفر سوم 10 میلیون ریال و یک لوح تقدیر شدند.

یکی دیگر از بخش‌های جشنواره تجسمی بود که برگزیدگان در نقاشی، پوستر، کاریکاتور، نگارگری،عکس و حجم معرفی شدند.

در بخش نقاشی خدیجه میرسالاری، آذر امیدی، علی پتگر، طهمورث بهادرانی و فردین صادق ایوبی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند و شایسته تقدیر شدند.

محمدرضا فراهانی، علیرضا بیت‌الهی، مریم آزاد، مهسا بهفر و سید مهدی موسوی نیز در بخش پوستر به عنوان نفرات برتر شناخته شدند و جوایز 15 میلیونی و 20 میلیونی ریالی این بخش را به خود اختصاص دادند.

کاریکاتور یکی دیگر از بخش هنرهای تجسمی بود که در این بخش 6 نفر، نفرات اول تا سوم و جوایز 20 میلیونی، 15 میلیونی و 10 میلیون ریالی را به طور مشترک به خود اختصاص دادند.

سعید صادقی، ناصر مقدم، محمود آزاد نیا، محسن اسدی، شهرام رضایی و فرزانه وزیری تبار نفرات برگزیده این بخش بودند.

در نگارگری، عکس و حجم یساولی، رضا بدرالسماء، امیر حسین آقامیری، رویا کازرونی، مهدی طاهری، موسی حیدر زاده، سید مدیار شجاعی‌فر، اسحاق آقایی، محمد علی مدنی، نبی‌اله مصدق و عباس مجیدی تقدیر شدند.

یکی دیگر از بخش‌های تجسمی این جشنواره پژوهش های کاربردی بود که در این بخش نیز پروانه پارس، و وحید قاسمپور معرفی شدند.

بخش ادبیات جشنواره با شعر، داستان کوتاه و داستان بلند برگزیدگان خود را شناخت.

شعر فردای آفتابی سروده مصطفی محدثی‌خراسانی، ایران بزرگ سروده علیرضا کاشانی، یک یاعلی مانده سروده علی سلیمانی و هویت ملی و ایرانی سروده سارا جلوداریان به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند.

در داستان کوتاه ، "جزر و مد" نوشته سید مهرداد موسویان، "افسریه به اورشلیم"احسان غدیری و "رنگ این روزها" مرضیه فعله‌گری و در داستان بلند "مراسم جشن تکلیف" منظر موسوی، "ایران سرزمین من" منظر موسوی حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

در رشته موسیقی سنتی آهنگسازی از سید اسحاق صادقی و سید مهبد نبوی تهرانی، نسترن ابوالحسن‌زاده، علیرضا سپهوند و کاوه کامجو سنتی محلی، فرید صدیقی موسیقی پاپ کلاسیک، شهاب متقی فر موسیقی ایران تقدیر شد.

همچنین در موسیقی خوانندگی حمید خندان، سرپرست گروه رضا میر کریمیان به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

طنز یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره بود که شعر، داستان، نثر و رادیویی را شامل می‌شود.

در شعر طنز صابر قدیمی، وحید طلعت، محمد جاوید و علی فردوسی؛ داستان طنز عمادالدین قرشی، ارژنگ حاتمی،فرهاد کوه‌پیما و فاطمه کواشی؛ نثر طنز محمود سلطانی، مهدی محمدی و شیما سیدی؛ طنز رادیویی محمدرضا ستودهو حسن صنوبری و مهدی استاد محمد حائز رتبه شدند.

معماری با زیر مجموعه مطالعات مکتوب از دیگر بخش‌های این جشنواره بود که رتبه‌های او تا سوم این بخش تعلق گرفت به "اثر تجزیه ‌و تحلیل ده ‌اثر از پنجاه‌ سال معماری معاصر ایران"کاری از دکتر محسن فیضی و دکتر مهدی خاکزند، "کتاب خانه، فرهنگ، طبیعت" کاری از محمدرضا حائری، " اصول‌ معماری خانه ‌از دیدگاه‌ قرآن ‌کریم" کاری از بهزاد وثیق و "احیاء و ابقای هویت ایرانی‌- اسلامی‌ در مسکن کاری از زکیه ‌السادات ‌طباطبایی‌ لطفی.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره و دبیر بخش سینمای جشنواره، رضا مهدوی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، شاهین فرهت موسیقیدان و امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای اهدای جایزه برگزیدگان بخش موسیقی، معماری و سینمای جشنواره روی سن رفتند.

رسالت بوذری مجری مراسم بود.

کد خبر 158992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز