گروه اقتصادی: براساس اعلام بانک مرکزی، حساب یارانه خانوار از این پس به‌عنوان وثیقه تسهیلات کمتر از 10 میلیون تومان در بانک‌ها پذیرفته می‌شود.

به گزارش همشهری، بانک مرکزی طی نامه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی و شرکت دولتی پست بانک ابلاغ کرد که بانک‌ها می‌توانند علاوه بر اخذ ضامن معتبر در اعطای تسهیلات، با توافق تسهیلات‌گیرندگان، بخشی از وثایق قابل‌قبول تسهیلات اعطایی را از محل حساب یارانه آنها تامین کنند. این اقدام که در راستای تسهیل در فرایند پرداخت تسهیلات بانکی صورت گرفته، همزمان با افزایش نرخ سود سپرده بانکی انجام شده و به‌نظر می‌رسد که علاوه بر رفع مشکل کمبود منابع مالی به‌منظور پرداخت تسهیلات، یکی دیگر از مشکلات این فرایند یعنی ضمانت‌های درخواستی از طرف بانک‌ها نیز در حال رفع شدن است.پیش از این رئیس‌کل بانک مرکزی در مصاحبه‌های خود تأکید کرده بود که اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها نباید منوط به ضمانت2 کارمند رسمی باشد. در همین راستا بانک مرکزی پنجم آبان ماه سال‌جاری اعلام کرد که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید برای اعطای تسهیلات زیر سقف 100 میلیون ریال، فقط از یک ضامن معتبر برای تضمین بازپرداخت تسهیلات استفاده کنند. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته فرایند پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک‌ها با کندی مواجه بوده و متقاضیان تسهیلات با پاسخ منفی مسئولان بانکی مواجه می‌شدند.

امکان خرید و فروش اوراق مشارکت در بانک‌ها

خبر دیگر اینکه رئیس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌های دولتی از فراهم شدن امکان خرید و فروش اوراق مشارکت در شعب بانک‌های عامل خبر داد. فرشاد حیدری با بیان اینکه در سیاست‌های ابلاغی جدید بانک مرکزی علاوه بر واگذاری تعیین نرخ سود به بانک‌ها درباره اوراق مشارکت نیز2 تصمیم گرفته شده است، گفت: نخستین تغییر افزایش سود اوراق مشارکت به 20 درصد است اما افرادی که بخواهند زودتر از یک سال اوراق مشارکت را برگردانند 18 درصد سود به آنان پرداخت می‌شود. این مقام مسئول در شبکه بانکی کشور افزود: اگر دارندگان اوراق مشارکت پس از یک سال بخواهند آن‌را بازخرید کنند با نرخ 19.5 درصد تسویه خواهد شد. وی گفت: پیش از تصمیم جدید دارندگان اوراق مشارکت برای بازخرید حتما باید به بورس مراجعه می‌کردند اما با تغییر رویه می‌توانند علاوه بر بورس در بانک عامل نیز اوراق خود را خرید و فروش کنند که به سهولت معاملات آن منجر خواهد شد.

کد خبر 158854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز