یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۹
۰ نفر

مرتضی بیات: پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357، از دو بعد بیداری اسلامی و احیای جبهه مقاومت، جهان پیرامون خود را تحت‌تأثیر قرار داد.

انقلاب اسلامی

ابتدا باید به شرایط مکانی و زمانی وقوع انقلاب اشاره کرد که در آن موقعیت، نظام جهانی به‌شدت متاثر از همکاری و تقابل دو ابرقدرت ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود و پیروزی انقلاب اسلامی در یکی از با اهمیت‎ترین مناطق استراتژیک جهان که جزء حوزه نفوذ آمریکا و در همسایگی شوروی قرار داشت، این دو ابرقدرت را با چالش روبه‌رو کرد. باید گفت درحالی‌که میان سایر انقلاب‎های جهان نمونه‎ای اینچنین از به چالش کشیدن غرب وجود ندارد انقلاب اسلامی به‌عنوان حرکت و تحولی جدید توانست نظام جهانی که بر مدار خواسته‎های غرب می‎چرخید را در ابعاد مختلفی به چالش بکشاند.

آنچه نام انقلاب اسلامی ایران را در تاریخ ماندگار کرده است، تأثیر انقلاب اسلامی بر احیای ارزش‎ها و آگاهی‎های اسلامی بوده است و در واقع وقوع انقلاب اسلامی این نکته را نمایان کرد که ادیان الهی به‌ویژه دین اسلام با گذشت زمان و توسعه کشورها نه تنها به پایان راه خود نرسیده بلکه پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام را به‌عنوان مهم‎ترین راه نجات بشریت از ظلم و بیدادگری مطرح کرده است.

انقلاب اسلامی ایران، دو دستاورد مهم بین‎المللی یعنی بیداری اسلامی و احیای جبهه مقاومت را به همراه خود دارد. پیروزی انقلاب اسلامی به تبع خود، بیداری و همبستگی اسلامی میان ملت‎های مسلمان را به همراه داشت و آرمان‎ها و اهداف مشترک سبب شد که مسلمانان احساس قدرت و توانمندی بیشتری کنند و این موضوع را به جهانیان ثابت کنند که همبستگی و بیداری عاملی مهم در جهت تأثیرگذاری در منطقه و جهان است. جبهه مقاومت با تأکید بر ارزش‎های اسلامی تلاش می‎کند تا ژئوپلیتیک خاورمیانه را مدیریت کند. هدف از این جبهه، بیداری اسلامی و احیای هویت اسلامی مستقل از غرب و شرق و ایجاد دولت‌هایی متکی بر اراده مسلمانان است. از این‌رو در منطقه خاورمیانه دو جبهه را می‎توان از هم تفکیک کرد؛ یکی جبهه مقاومت به‌عنوان دستاورد انقلاب اسلامی و دیگری جبهه سازش که شامل کشورهایی می‎‎شود که برای ادامه سلطه خود بر ملت‎های تحت سلطه‎شان با دادن امتیازات بسیار به غرب با آنان از در سازش درآمده‎اند که می‎توان گفت در مقابل جبهه مقاومت قرار می‎گیرند.

انقلاب اسلامی عامل محرکی در میان نهضت‎های آزادی‎بخش منطقه و ایجاد بیداری اسلامی در میان مسلمانان است، با این تفاوت که قبل از انقلاب اسلامی رژیم شاه از قدرت‎های موازنه‎گر در قالب ژاندارمی منطقه بود ولی در حال حاضر ایران با گسترش آرمان‎ها و اندیشه‎های خود توانسته بدون وامداری غربی‎ها حوزه نفوذ خود را گسترش دهد. از این‌رو کشورهایی که با سازش نسبت به خواسته‎های ملت‎های خود در برابر غربی‎ها کوتاه آمده‎اند در مقابل ایران ایستادگی می‌کنند و با تبلیغات وسیع سعی دارند حوزه تحت نفوذ ایران را که از طریق بیداری اسلامی پدید آمده است را کمرنگ کنند و در رأس این جبهه سازش، می‎توان به کشور عربستان سعودی اشاره کرد که خود نماد نوعی برداشت تند از اسلام است. اما با وجود این بیداری اسلامی شکل گرفته در میان کشورهای منطقه خود عامل مهمی برای جلوگیری از سازش و نفوذ استعمار نو در میان حکام است و با وجود سقوط برخی از دیکتاتورهای منطقه می‎توان گفت بیداری اسلامی در میان ملت‎های مسلمان عاملی بازدارنده در برابر استبداد است و امام خمینی(ره) نیز همواره بر تقویت بیداری اسلامی مسلمانان و لزوم ایفای نقش آنان در سیاست تأکید داشتند.

سقوط برخی از دیکتاتورهای منطقه این واقعیت را آشکار کرد که انقلاب اسلامی با توجه به گسترش حوزه نفودش به‌وسیله فراگیر شدن بیداری اسلامی در منطقه، همواره توانسته است در جهت تقویت اتحاد اسلامی گام بردارد.

کد خبر 158631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز