شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ژاپنی موفق به تولید موش تراریخته‌ای شدند که می‌تواند مانند یک پرنده آواز بخواند

موش آوازه خوان

گروهی از محققان دانشگاه اوساکا در حال تولید موش‌هایی تراریخته هستند که در معرض نسخه برداری نادرست DNA قرار داشته و احتمال جهش ژنتیکی در آنها بالا است. موش آواز خوان که می‌تواند صدایی مانند پرنده‌ها را از خود ایجاد کند در بخشی از این پروژه به نام "موش تکامل یافته" به وجود آمده است و دانشمندان ژاپنی امیدوارند با کمک آن بتوانند اطلاعات جدیدی درباره چگونگی تکامل زبان به دست آورند.

به گفته محققان جهش ژنتیکی نیروی محرکه تکامل به شمار می‌رود و از این رو این محققان موش‌های اصلاح ژنتیکی شده را برای چندین نسل پرورش دادند تا نتیجه این تغییرات را ببینند، نتیجه این تغییرات موشی است که به تازگی متولد شده و می‌تواند مانند پرنده‌ها آواز بخواند.

این موش آوازه خوان به صورت اتفاقی متولد شده است اما این ویژگی در وی به صوت موروثی به نسل‌های آینده انتقال داده خواهد شد. در این پروژه موشی دیگر با ماهیچه‌ها و دم کوتاه‌تر مانند نژاد "داشهوند" در سگ‌ها نیز متولد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان امیدوارند با کمک این جانداران بتوانند نشانه‌هایی را از چگونگی تکامل زبان در انسان‌ها به دست آورند، درست مانند دیگر محققان از کشورهای دیگر که برای درک روند تکامل زبان در میان انسان‌ها در حال مطالعه بر روی آواز فنچ‌ها هستند. با این همه از آنجایی که موش‌ها در دسته پستانداران به شمار می‌آیند، محققان آنها را نمونه‌های مطالعاتی بهتری برای کشف منشا زبان در میان انسان‌ها می‌دانند.

محققان همچنین دریافتند موش‌های عادی که به همراه موش‌های آوازخوان رشد می‌کنند، نسبت به دیگر موش‌های معمولی اصوات جیرجیر مانند فراصوت کمتری از خود ایجاد می‌کنند که این به معنی آن است که روش‌های ارتباطاتی نیز مانند یک لهجه می‌تواند در میان یک گروه پخش شود. محققان ژاپنی می‌گویند شاید این مطالعات برای بسیاری غیر عادی و دور از ذهن به نظر بیاید اما آنها قصد دارند مطالعات خود را تا روزی که بتوانند یک "میکی ماوس" زنده به وجود آورند، ادامه دهند.

کد خبر 158528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز