گروه سیاسی: ‌ مقامات کشورهای روسیه، چین، ترکیه و ژاپن پس از کشورهای عضو جنبش تعهد ضمن اعلام مخالفت خود با تحریم‌ها و افزایش فشارهای غرب بر مردم ایران خواستار از سرگیری فوری مذاکرات هستند.

جلیلی

دیروز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که روسیه به دنبال احیای سریع گفت‌و‌گوها میان جامعه بین‌المللی و ایران درباره برنامه ‌هسته‌ای ایران است و از برگزاری مذاکرات در ترکیه حمایت می‌کند. لاوروف در دیدار با احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اظهار کرد: مسکو و آنکارا موافق احیای سریع گفت‌و‌گوها درباره برنامه هسته‌ای ایران هستند. داوود اوغلو نیز که اخیرا دیداری با علی‌اکبر صالحی و پیش از آن با مقامات غرب داشته گفت: ترکیه در حال کار کردن فعالانه برای حل مسائل سازمانی (برای این نشست‌ها) است.

اروپا منتظر اعلام نظر ایران

علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه نیز در حاشیه جلسه هیات دولت نتایج دیدارهایش در ترکیه را تشریح کرد و گفت که پس از بازگشتش از ترکیه اطلاعاتی را که مقامات غربی به آقای اوغلو داده بودند به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان انتقال داده است. او افزود: منتظر اعلام نظر سعید جلیلی درباره زمان و مکان گفت‌وگوها هستیم تا آن را به آقای اوغلو منعکس کنیم تا او نیز به خانم اشتون انتقال دهد.صالحی اظهار داشت: آقای جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در آخرین نامه‌ای که به کاترین اشتون نوشت، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مذاکره با 1+5 اعلام کرد.‌ کاترین اشتون هم که بلافاصله بعد از آنکه اروپا در یک اقدام تبلیغاتی تحریم‌های نفتی علیه ایران را تصویب کرد به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار کرده است گفت به محض آ‌نکه جدیت ایران را در مذاکرات مشاهده کند، آماده از سرگیری مذاکرات با تهران خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کاترین اشتون اذعان کرد که هدف از تحریم‌ها آغاز مذاکراتی جدید میان ایران و قدرت‌های جهانی درباره‌ برنامه هسته‌ای ایران است. او در کنفرانس خبری مشترکش‌ با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی گفت: هدف ما صلح‌آمیز و تلاش برای یافتن راهی است که در آن ایران گزینه‌ای را انتخاب کند که به امنیت کل منطقه کمک می‌کند. ما به کارکردن با متحدین سیاسی‌مان برای رسیدن به این «هدف» ادامه خواهیم داد.اگرچه انتظار می‌رود موضوع اصلی مذاکرات اشتون با مقامات صهیونیستی مسئله ایران باشد اما اشتون هدف اصلی سفرش را احیای دور دیگری از مذاکرات به بن بست کشیده شده میان اسرائیل و فلسطین معرفی کرد.باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز اظهاراتی غیرمنطقی درباره کشورمان به زبان آورد و بار دیگر تاکید کرد که در برخورد با ایران هیچ گزینه‌ای را از روی میز کنار نخواهد گذاشت.

اظهارات تکراری

رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در آخرین سخنرانی سالانه دور اول ریاست‌جمهوری خود در برابر کنگره ‌ با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای افزایش فشار بر ایران برای واداشتن تهران به رها کردن برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز خود مدعی شد که توانسته است اجماعی برای تشدید فشارها بر ایران به وجود آورد. اوباما در حالی این سخن را به زبان آورد که چین، روسیه، ترکیه، ژاپن و کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد از اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران شدیدا انتقاد کرده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور قرار گرفته و 10 ماه دیگر دوران ریاست‌جمهوری‌اش تمام می‌شود تلاش کرد با نظامی جلوه دادن برنامه هسته‌ای کشورمان نظر لابی صهیونیسم را جلب کند. اظهارات اوباما در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن نیاتش در دنبال کردن برنامه هسته‌ای تاکید و اعلام کرده است که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی کشور جایی ندارد.

تاکید بر حل مسالمت آمیز مسئله هسته‌ای ایران

نخست‌وزیر ژاپن که کشورش یکی از اصلی‌ترین مخالفان تحریم نفت ایران است گفت که توکیو به اقدامات مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک درباره مسئله هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد. یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن روز سه‌شنبه در سخنرانی سیاسی خود در آغاز نشست پارلمان این کشور افزود: در اصل، ما خواهان راه‌حل مسالمت‌آمیز دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران هستیم و به شکلی مناسب به این مشکل خواهیم پرداخت و در عین حال با دیگر کشورها همکاری و آثار این مسئله بر بازار نفت خام جهان و اقتصاد ژاپن را بررسی خواهیم کرد.ژاپن 10 درصد نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند.

کد خبر 158326
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز