همشهری آنلاین: یک نماینده ارشد حزب کارگر انگلیس در جریان بحث و گفتگوی پارلمانی درباره موضوع تحریم‌های اخیر علیه ایران، سوالی را در مورد ترور دانشمندان کشورمان از وزیرخارجه انگلیس پرسید.

جان مک دانل در جلسه عصر سه شنبه مجلس عوام، خطاب به ویلیام هیگ گفت: گزارش‌هایی در مورد اینکه عملیات ادعایی مخفیانه نظامی در داخل ایران از مدتی قبل با بمبگذاری و ترور شروع شده است، وجود دارد. آیا وزیرخارجه می‌تواند تایید کند که دولت انگلیس یا انگلیس در چنین عملیات‌هایی دخالت ندارد و از چنین دخالت‌هایی توسط نیروهای خارجی حمایت نمی‌کند؟

ویلیام هیگ در پاسخ به این سوال مدعی شد: ما دخالتی در این گونه عملیات‌ها نداریم و از ترور هم حمایت نمی‌کنیم.

وی در عین حال گفت: من بیشتر از این نمی‌توانم در مورد مسائل امنیتی و اطلاعاتی اظهار نظر کنم.

این در حالی است که جان ساورز رئیس سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام آی 6) در سال 2010 گفته بود که انجام عملیات اطلاعات پایه علیه برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار سرویس اطلاعات خارجی انگلیس قرار دارد.

وزارت امورخارجه کشورمان نیز ماه گذشته و پس از ترور شهید مصطفی احمدی روشن در یک یادداشت اعتراضی خطاب به دولت انگلیس که برای وزارت خارجه این کشور ارسال شد تاکید کرد که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بلافاصله پس از سخنرانی ساورز درباره آغاز عملیات اطلاعاتی علیه ایران انجام شده است.

در این یادداشت آمده بود: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مد نظر قرار دادن این واقعیت که روند عملیات ترور دانشمندان ایرانی دقیقا پس از اعلام این رویکرد دولت انگلیس از سوی جان ساورز رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس آغاز شده است، مراتب اعتراض مجدد خود نسبت به پیامدهای رویکرد یاد شده دولت انگلیس را ابراز داشته و بر مسوولیت آن کشور در قبال این قبیل اقدامات تروریستی تأکید می‌ورزد.

وزیر خارجه انگلیس در جلسه عصر امروز مجلس عوام درباره ایران که حدود یک ساعت به طول انجامید، پس از ارائه گزارشی از تحریم‌های اخیر ضدایرانی اتحادیه اروپا به سوالات تعدادی از نمایندگان درباره ایران پاسخ داد.

بر اساس گزارش ایرنا، هیگ با تکرار ادعاهای این کشور درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان گفت: تحریم‌های اخیر با هدف تحت فشار قرار دادن ایران برای بازگشت به مذاکرات تصویب شده است... ما خواهان اقدام نظامی و یا تشدید تنش‌ها نیستیم ولی در عین حال معتقدیم که همه گزینه‌ها باید روی میز باشد.
کد خبر 158188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز