گروه شهری: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه شهروندان از ابتدای سال تاکنون تنها 2‌روز هوای پاک را تنفس کرده‌اند، گفت: مشکل آلودگی هوا مشکلی نیست که یک روزه در شهر اتفاق افتاده باشد. سال‌هاست که ساکنین تهران از آلودگی هوا رنج می‌برند.

آلودگی

سید جعفر تشکری هاشمی درخصوص معضل آلودگی هوا تهران اظهار کرد: در برنامه‌های 5 ساله دوم، سوم، چهارم و پنجم یکی از بندها رفع مشکلات آلودگی هوای تهران و رساندن آلودگی به حد استاندارد تعیین شده بود ولی با وجود گذشت 15سال از نخستین مصوبه، شاهدیم که در طول این سال‌ها به مسئله آلودگی هوا هیچ‌گاه جدی، همه جانبه و با نگاه کارشناسی توجه نشده است، تا حدی که به جای اجرای راه‌حل‌های اساسی و حل ریشه‌ای مشکل، گاه با طرح ادعاهایی عجیب از قبیل آب‌پاشی توسط هواپیماهای سم پاش یا طرح کم کردن ساعات کار ادارات و... به نوعی صورت مسئله پاک شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که شهرهای بزرگ دنیا مانند مکزیکوسیتی که مشکلات مشابه ما را داشته‌اند، با برنامه‌ریزی منطقی، کارشناسی و قاطعیت در پیاده‌سازی‌ و اجرای راه‌حل‌های اساسی توانسته‌اند طی زمانی محدود میزان آلودگی هوای خود را به حد استانداردهای بین‌المللی کاهش دهند، اما متأسفانه در کشور ما، راهکارهایی که به‌ویژه در روزهای بحرانی توسط بعضی دستگاه‌ها ارائه می‌شود نشان از بی‌برنامگی و موجه جلوه دادن کوتاهی‌هایی است که در طول سال اتفاق افتاده است.

هاشمی تاکید کرد: در واقع امروز همه ما مسئولیت داریم که به‌صورت علمی و کارشناسی، با صبر و شکیبایی و با توجه به اقدامات میان‌مدت به سمت کارهای اصولی و زیر بنایی برویم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران افزود: اقداماتی مانند بارورکردن ابرها برای بارش باران در مواقع بحرانی نمی‌تواند راه‌حل مشکل باشد، حال آنکه مسئولان باید از خود بپرسند بر فرض امروز هم با چنین اقدامی گذشت و آلودگی هوا کمتر شد، فردا می‌خواهیم چه کنیم؟

وی تصریح کرد: معضل آلودگی هوای تهران و راه حل‌های آن کاملا روشن است. کیفیت پایین سوخت، کیفیت پایین خودروهای تولیدی، کمبود حمل‌ونقل عمومی و اجبار مردم به استفاده از خودروی شخصی، وجود موتورسیکلت‌های آلاینده، وجود خودروهای پر مصرف و غیراستاندارد، وجود سفرهای غیرضروری و الکترونیکی نبودن خدمات و... عوامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند که باید نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود. ولی متأسفانه سازندگان خودرو زیر بار استانداردهای روز دنیا نمی‌روند و در حالی که استانداردهای یورو 4 و 5 در اکثر کشورها اجباری شده ولی در کشور ما استاندارد یوررو2 اجباری است و خودروهای نسل قدیم که بیش از 20برابر خودروهای استاندارد یورو 2تولید آلایندگی دارند در شهرهایمان در حال تردد هستند.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به‌صورت ضربتی یا ممنوعیت تردد این خودروها در تهران، توزیع سوخت با کیفیت بالاتر برای تهران و کلانشهرها، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی، فراهم کردن امکان استفاده ایمن از دوچرخه در تهران که با جدیت دنبال تحقق این مهم هستیم و... می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران اضافه کرد: همچنین در صورتی که در برنامه مشخص زمانی و با قاطعیت دستگاه‌های اجرایی و مداخله قوه قضاییه و مقننه نسبت به تدوین قوانین سختگیرانه اقدام شود و برخورد با متخلفان به‌ویژه متخلفان بزرگ که منشا تولید مشکلات زیست‌محیطی هستند، از قبیل سازندگان خودروهای بی‌کیفیت با جدیت صورت گیرد، می‌توانیم به حل معضل آلودگی هوا امیدوار باشیم.

کد خبر 158167
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز