سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۲۱۵ فقره تصادف اتوبوس از اول مهر امسال تا پایان دی در جاده‌های کشور توسط پلیس راهور ناجا گزارش شده که ۴۰ مورد از آن به صورت واژگونی بوده است. در این میان آمار مجروحان و کشته شدگان هم رقمی قابل توجه است؛ 115 کشته و 500 مجروح.

اتوبوس تصادف

به گزارش ایلنا، با وجود قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از اردیبهشت امسال و ثبت نمره منفی برای برخی از تخلفات همچنین افزایش مبلغ جریمه‌ها، آمار تصادفات اتوبوس‌ها نه تنها روند کاهشی نداشته بلکه نسبت به مشابه سال پیش روند افزایشی نشان می‌دهد.

 شاید بتوان یکی از دلایل افزایش تصادفات اتوبوس‌ها را افزایش ضریب استفاده از حمل و نقل عمومی دانست که به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها و در نتیجه کاهش سفرها با وسیله نقلیه شخصی صورت می‌گیرد.

 اما این‌که برای کاهش روند تصادف اتوبوس‌ها علاوه بر آموزش رانندگان حرفه‌ای، کنترل‌های پلیسی چقدر می‌تواند در این حوزه موثر باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد.

 در این میان، پلیس راهنمایی و رانندگی آخرین اقدامی را که در این زمینه انجام داده است، تحول دفترچه‌های کنترل سرعت می‌داند که بزودی قرار است در ۲ رنگ قرمز و آبی چاپ شود و در اختیار رانندگان قرار گیرد.

 این دفترچه‌ها برای رانندگان اتوبوس‌، اعتباری همچون گواهینامه داشته و به رانندگان متخلف دفترچه قرمز و برای سایر آنان که قوانین رعایت کنند دفترچه آبی صادرخواهد شد.

 در صورتی که راننده تخلفی انجام دهد که مطابق قانون گواهینامه آن ابطال شود، دفترچه کنترل سرعت آنان نیز باطل می‌شود.

 به گزارش ایلنا، رئیس پلیس راه راهور ناجا ضمن تأیید افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها نسبت به مدت مشابه سال پیش گفته است: «بی‌‌توجهی به جلو همچنین احساس مسئولیت نداشتن راننده اتوبوس، دلایل اصلی تصادفات اتوبوس‌ها گزارش شده است.»

بر اساس تست‌های انجام شده در ۱۶۸ هزار راننده مرد در بخش حمل و نقل عمومی، ‌۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر آنان از لحاظ سلامتی رد صلاحیت شدند.

 با وجود آمار افزایش تلفات تصادف اتوبوس‌ها همچنین قانون جدید رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی به نظر می‌رسد این قانون به تنهایی نمی‌تواند عامل بازدارندگی در کاهش تلفات رانندگی باشد و باید سیاستگذاری‌ها و زیرساخت‌ها برای به‌کارگیری رانندگان حرفه‌ای و دارای سلامت کامل در ناوگان حمل و نقل عمومی با دقت بیشتری انجام شود.

 آموزش‌هایی همچون آموزش "بهداشت خواب" به رانندگان حرفه‌ای از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند در کاهش تلفات رانندگی بسیار مؤثر باشد.

کد خبر 158142
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز