همشهری‌آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی تحریم اقتصادی کشور به بهانه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای را غیرمنطقی و ناعادلانه و روشی شکست خورده خواند و به اروپایی‌ها توصیه کرد که به منافع ملی خود بیندیشند و خود را از بازار انرژی ایران محروم نکنند.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: تحریم اقتصادی به بهانه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان، اقدامی غیرمنطقی و ناعادلانه است اما تاثیری در روند حرکت ملت ما برای دستیابی به حقوق اساسی خود ندارد.

وی افزود: اصولا شیوه تهدید، فشار و تحریم در مقابل ملتی که برای رویکرد خود منطق و استدلال قوی دارد، روشی شکست خورده است.

مهمانپرست با اشاره با تصویب توقف خرید نفت از ایران در اتحادیه اروپا اظهار داشت: همانطور که در اظهارات مقامات اروپایی و اخبار منتشره در این باره مشخص است، برخی کشورها تعویق این کار را تحت پوشش تحریم‌های تدریجی مطرح کرده‌اند که این موضوع حاکی از رویکردی سیاسی است.

وی به واحد مرکزی خبر گفت: نیاز بلند مدت و پایدار کشورهای مختلف جهان به انرژی به نحوی است که نمی‌توان جمهوری اسلامی ایران را که دارای دومین ذخایر بزرگ گاز و چهارمین ذخایر بزرگ نفت دنیاست تحریم کرد.

مهمانپرست افزود: به نظر می‌رسد اخلال در تامین نیازهای انرژی کشورهای رقیب اقتصادی آمریکا در سال های آینده، در دستور کار مقامات آمریکا قرار گرفته است و آنان به بهانه فشار سیاسی بر ملت ایران درصدد تضعیف رقبای اقتصادی خود هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقامات اروپایی و دیگر کشورهایی که در این زمینه زیر فشار سیاسی آمریکا قرار دارند باید به منافع ملی خود بیندیشند و برای تحقق اهداف پنهان مقامات آمریکایی، خود را از بازار انرژی ایران محروم نکنند.

وی هشدار داد:‌ این کشورها توجه داشته باشند که با این اقدامشان در تامین انرژی مورد نیاز برای رشد اقتصادی تعریف شده خود مشکلات جدی ایجاد نکنند.

مهمانپرست گفت: هر کشوری که خود را از بازارهای انرژی ایران محروم کند بلافاصله شاهد جایگزین شدن رقبای دیگری در این زمینه خواهد بود.

کد خبر 158100
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز